10.22.2012

Update checklist 2 months before Majlis..huhu

As Salam & selamat pg readers,

Pagi2 nie aku nak buat entry yang boleh bgnkn aku dari mimpi yang lena..sedarkan diri yang majlis aku sangat2 dah x lama lagi..lagi 2 bulan je..huhu..10 bulan sebelum nie pon x terasa sangat..semalam sembang2 dengan tunang cakap dengan die majlis kita x sampai lagi 8 minggu taw..kalau kira minggu lagi la super duper cuak..seminggu2 sekarang berlalu sgtla pantas..

minggu nie hari rabu malam nak balik kg..cuti hari khamis nak setelkan legal doc.. Alhamdulillah dokumen untuk belah laki dah setel..sijil kebenaran nikah pihak lelaki untuk berkahwin diluar daerah pon dah dapat..hihi..mintak2 la urusan hari kamis minggu nie..setelkan borang nikah, jumpe vendor2 tu moga2 dpermudahkan =)


Checklist 2 Bulan Sebelum Majlis
---> DONE - siap buat/siap beli/siap appointment
       Pending - x siap/x beli/x plan lagi
 
       In Progress - dalam proses disiapkan oleh vendor/dlm proses pnyediaan 
       Others: dah decide

Tarikh
 Nikah : 21 Disember 2012
Reseps : 23 Disember 2012
Bertandang : Majlis Kesyukuran sahaja 

Tempat
 Nikah: Rumah, Taiping
Resepsi: Dewan Majlis Perbandaran Taiping

Masa
Nikah: Lepas Isyak atau lepas asar
Resepsi: 11am – 4.30pm (Sanding pukul 12.30 tengah hari)

Warna tema
Nikah : white + cream + peace + maroon
Resepsi : pink + blue + cream

Jurunikah/Pembaca Doa/Saksi
Jurunikah –  Settlekan dokumen2 then lagi sebulan nak kawen baru booked jurunikah
Saksi – pending
Pembaca doa semasa Resepsi – pending

Kursus kahwin & dokumen penting
Duit hantaran: In Progress
 Mas kahwin: In Progress
 Kursus kahwin (Perempuan) : DONE
 Kursus kahwin (Lelaki)     : DONE
 HIV test : 15 Oct 2012 DONE
 Borang nikah : Pending
 Borang Tok Kadi: Pending
 Surat Akaun Bujang (Perempuan): DONE
Surat Akaun Bujang (Lelaki) : DONE
Borang Kebenaran Nikah: DONE
Salinan IC Wali: DONE


Jumlah tetamu
 Nikah    : Keluarga terdekat, rakan-rakan, jiran-jiran, bakal keluarga (max 150)
-Resepsi : Anggaran 1000++ tetamu

Jamuan
Nikah : Masak sendiri.
Resepsi : Catering abang tunang

Menu
Nikah: Pending  (Tak decide lg nak masak apa- Mak's task)
Resepsi : nasi minyak/nasi putih
daging masak hitam
ayam masak merah
gulai dalca ayam
acar rampai/jelatah
buah tembikai
air
lauk special untuk pengantin
 Cendol/bubur/ais kacang: Pending

Kanopi
Nikah: Kena sewa 2,3
Resepsi : x perlu. Buat dekat dewan
Rewang : x perlu. Rewang dalam rumah

Kek kahwin
Resepsi: kakak pihak lelaki task

Kad jemputan
Nikah: Jemput mulut. Jiran + family Perempuan + family lelaki + kawan rapat
Resepsi      : Kad kahwin Impianku, Pertama kompleks, DONE

Senarai tetamu
Nikah : Pending
Resepsi: Pending

Mekap
Nikah: DONE booking MUA masa tunang
 Resepsi: Sazlees Bridal Gallery
Henna artist
Nikah : Buat dekat kg

Tema pelamin dan hiasan
 Nikah : diy by my adeq
Resepsi: Moden kontemporari..Sazlees Bridal Gallery

Persalinan pengantin
Nikah : 1 persalinan (DONE)
 Reseps: 1 persalinan
 ourdoor :  Baju resepsi 
 
Wedding Outfits
Nikah – Her: Jubah Dress (DONE)
Him: Baju Melayu + sampin (DONE)
Resepsi – Her & Him: Sazlees Bridal Gallery
Tudung nikah– shawl/awning lembut Pending
Tudung nikah– shawl/awning lembut Pending
Veil nikah: diy/sewa/beli In Progress
Veil Sanding: Sazlees Bridal Gallery
Shoe – Her & Him: Sazlees Bridal Gallery
Accessories - Her & Him: Sazlees Bridal Gallery

Pengapit / dayang
 Nikah: adik beradik perempuan + member yg sudi datang
 Resepsi:  adik perempuan

Family attire
Nikah : Bebas or cream
 Resepsi : family Perempuan: pink (DONE)
family lelaki: biru

Pengapit attire
Pending

Hantaran for her:
sirih junjung Pending
perfume (DONE)
kasut & handbag (DONE)
telekung Pending
makanan Pending

Hantaran for him:
Tepak sirih Pending
perfume (DONE)
kasut (DONE)
jam tangan (DONE)
sejadah (DONE)
belt & dompet (DONE)
makanan Pending

Hiasan hantaran
 for her : planning for diy
 for him : planning for diy

Cincin & Gelang Utk Nikah
for her : gelang (DONE)
for him : cincin (DONE)

Official photographer (OP)
 Nikah : Badpawana
Resepsi: Badpawana

Official Videographer (OV)
Nikah: planning record sendiri
 Resepsi : planning record sendiri 
 
Doorgift
Nikah:  Upah tok kadi dan saksi, mathurat – DONE
Resepsi : Kotak doorgift for guest: (DONE)
Kotak doorgift for VIP: Pending
VIP (sedara mara, close friend): Kalendar kenangan dari Reemdoorgift - DONE but returned to vendor ada error siket + bunga telor + cupcakes + agar-agar
Dewasa = cup cake & agar-agar merah -mak buat
    Kid= sweets, snacks

Bunga pahar
 Resepsi: 50 pieces for him – (DONE)+ 50 pieces for him – DONE, x cukup beli

Handbouquet
Nikah: fresh flower white or pink kaler or diy
Resepsi: hopefully vendor provide. Need to confirm this.

Hiburan
PA system : Dah booked orang kg.
Text Ucapan Dj: Pending
List lagu sepanjang majlis: Pending

Hal lain-lain/ DIY stuff
 Penunjuk arah: planning for diy & printed by adeq
Bunting dan banner:  planning for diy & printed by adeq
Guestbook: planning for diy or beli siap
Photo canvas : planning for diy & printed by adeq
Welcome signage : planning for diy & printed by adeq
 Bunga Manggar : planning for diy or beli siap
 Corsage : DONE
Centerpiece: Planning diy paper flowers in the tin can In Progress + bunga kertas crepe almost done
Design Sticker/Monogram:  (DONE)

Penginapan
Pengantin:  rumah
Family lelaki : rumah sedara pihak lelaki @taiping

Bilik Pengantin
Katil – Pakai sedia ada (DONE)
Decoration – diy gotong royong family

Tambahan
Kos pengangkutan : Pending
Spa  : Pending
Dental : Pending

 --> nie pulak update list projek diy dari entry sebelum nie..terbaekk banyak kaler merah..huhu

List Incoming Projek DIY

1) Fabric Flower untuk doorgift – x perlu
2) Hiasan Dulang Hantaran - pending
3) Kad Kawen Simple + Sweet – just beli ready made design DONE
4) Centerpiece – in progress
5) Guest Book -  Pending
6) Bunga telor - DONE
7) Tanda Arah – Pending (planning Nov)
8) Bunga Penanggah/Button - DONE
9) Design Monogram - DONE
10) Design Rubber Stamp – x perlu
11) Mini Pelamin Nikah (Projek bersama family) - Pending
12) Thank You Tag – design sama dengan monogram DONE
13) Design Banner/Bunting –  Pending adeq task
14) Photobooth/ Guestbook Corner -  Pending
15) Fabric Flower untuk Baju Nikah – x perlu
16) Handbouquet Comel Pending
17) Veil – In progress
18) Fabric Flower Ring -  Pending
19) Wedding Planner Book - DONE
20) Hiasan Bilik Pengantin (Projek Bersama Family) - 
Pending

p/s: moga urusan kami dipermudahkan...amin2..

10.14.2012

Finalized Pemilihan Bunga untuk Centerpiece..

As Salam,

Salam hari ahad semua..hari nie quite bosan siket sebab terstuck x boleh nak buat diy pape..veil jahit border lace kelililing dah siap..sekarang tengah fikir2 idea macam mane nak beading simple2..then kelmarin sebelum balik keje aku dah finalized kan bunga apa yang aku nak buat untuk centerpiece!hihi..

Anggaran jumlah meja untuk tetamu biasa ada 35..nie based pada keluasan dewam mpt yang aku dah booked tu la..sebelum nie dah pernah share dekat entry nie..centerpiece macam mana aku nak buat..bila dah decide nak buat bunga apa nie kire dah boleh start buat bunga tu pelan2..

Nampaknya aku kena bermain dengan kertas crepe lagi lepas nie..sebelum nie dah puas bermain bila buat bunga telur..hihi..tapi aku boleh katakan bunga ros kertas crepe yang aku nak buat nie agak senang la nak compare dengan buat bunga telor tu..

nie antara bunga yang dah siap! senang je nie..korang pon boleh buat =)

lepas nie macam zaman daulu2(macam lama sangat je)..kena la menapak dekat kedai pengantin dekat semua house sebelah kanan watson tu..dekat situ je yang aku perasan kertas crepe jenis keras yang paling murah..rm5 buy 1 free 1..

kira part bunga nya dah setel..tin as mention earlier in previous entry dah pesan dekat mak awal2 dekat kg. mintak tolong kumpulkan siket2.. x sure lagi part tu sama ada nak balut guna kertas cantik2 or nak spray je warna putih or krim..will decide later bila balik kg ry haji nie..insyaAllah =)..

x pon ada idea sweet terjumpa dekat internet juz balut kertas minyak then hias siket dengan riben..nice jugak macam gambar dekat bawah nie..hihi

nampak besar je nie tapi sebenarnya guna bekas ubat batuk  je..x caya jom terjah entry nie  http://barefootsewingandcrafin.blogspot.com/2010/07/crepe-paper-roses.html

p/s: esok baru terhegeh2 nak buat hiv test..mohon segala dipermudahkan..hanya mampu merancang, buat preparations semua..tapi Allah yang menentukan..x berani nak tengok countdown dh..


10.11.2012

Current Diy: Veil Nikah Simple2~

As Salam readers,

hari nie nak update aktiviti 'do-it-yourself' yang sedang dikerjakan sekarang..boleh dikatakan diy yang melibatkan jahit menjahit nie memang aku agak lemah siket..sebab nya macam kurang rajin plus x kemas..tapi memikirkan x de sape nak belek2 sgt veil yang aku jahit tu..gagahkan diri untuk siapkan..hehe

kain net putih jenis lembut aku beli dekat kedai bunga riben rm5.5 semeter..then border lace kaler putih lebih kepada silver aku beli dekat kedai bunga riben jugak rm12.90..border lace nie beli yang dua2 side sama corak so beli 2 meter boleh dapat 4 meter bila potong dua..

Bentuk veil yang aku buat sama dengan bentuk veil masa tunang, bentuk 'D'...Untuk tampalkan border lace tu dekat kain net boleh je kalau nak guna gam..tapi risaukan tercabut ke apa nanti so aku pilih untuk jahit simple2..make sure pilih benang yang betul2 sama kaler dengan border lace so sebarang kecacatan jahitan x de nampak obvious sangat...

Sekarang masih dalam proses pembuatan..x siap lagi..tapi planning nanti nak touch up dengan jahit manik siket2..baru la ada siket kilauan dekat veil tu..hihi.. masalah yang happen time pembuatan veil nie bila aku beli border lace tu semeter dulu..lepas habis jahit semeter tu mengagau nak cari lagi semeter..tengok2 cawangan bunga riben yang aku beli sebelum nie dah habis..memang sangat2 lega bila pergi cawangan dekat chowkit masih ada!

Aku target bulan nie nak siapkan semua diy2 yang melibatkan tenaga fizikal contonya macam centerpiece dengan hiasan hantaran..then 2nd last month yang maseh ada nak fokus diy yang kena design2 macam banner, signage dan laen2..harap sangat perancangan nie berjalan lancar..sekarang ni pon mcm2 masalah happen satu persatu..memang aku redho habis..tapi Alhamdulillah la so far dugaan2 yang ktorang dapat tu ada penyelesaiannya..Alhamdulillah..

pilihan border lace yang sama material dengan lace baju nikah..

 p/s: lepas siap veil nie kira baju nikah dengan veil nikah done..tinggal nak cari tudung je plak =)
 

10.09.2012

Sediakan Dokumen Tambahan/Sokongan if Nama Wali x Sama...

As Salam,

kes nie dah berlalu genap seminggu..ikutkan hati malas nak share hal2 yang x best macam nie dekat blog kawen nie..tapi macam mane pon kena share jugak dekat sini sebagai panduan bakal pengantin di luar sana..sebelum tu cek dulu..nama b2b tang binti tu (nama bapa) sama tak dengan nama bapa dekat ic bapa..

If x sama kita b2b ada 2 option untuk selesaikan permasalahan nie..1st tukar ic baru then betulkan nama bapa..tapi proses pindaan nama nie mengambil masa paling kurang 3 bulan taw..so mana2 b2b yang nak pilih cara nie better lagi setahun ke 8 bulan sebelum kawen korang dah tukar siap2..tapi leceh siket if buat pindaan nama  nie..semua akaun2 bank, kwsp kena buat pindaan nama jugak..(nyesal aku pilih option 1st nie mula2 dari option ke2)

Then 2nd option mmg sangat simple..juz buat akuan sumpah menyatakan nama bapa yang tertera pada ic kita adalah sama dengan bapa dekat ic bapa tu la..means buat akuan 2 nama berbeza nie adalah orang yang sama..macam kes aku..nama ayah dalam ic aku 'khairuddin'..tapi dekat ic ayah aku 'khairudin'..so juz beza 1 'd'.. sebelum nie dah tukar surat beranak masa kecik2..nak tukar ic je x menyempat2..perkara nie happen bila ayah nak tukar ic tentera kepada ic biasa lepas bersara..

B2b yang menetap area kl, selangor nie..aku suggestkan kalau nak buat akuan sumpah yang senang, pantas & murah (rm5 ringgit je) dekat kompleks kerajaan dekat jalan duta..bila nak buat pindaan nie baru perasan yang ada dekat maju junction dah pindah ke jalan duta..noted ye sape2 yang nak berurusan dengan JPN lepas nie..

Sebenarnya sebelum decide sama ada nak buat pindaan butiran ic or akuan sumpah nie aku & pasangan ada kol jabatan agama islam perak..tapi pegawai incharge x de masa tu so x tawu diorang nak ic baru or akuan sumpah tu..so aku buat dua2..hihi..nak buat pindaan butiran maklumat tu plak sampai ke putrajaya aku dengan tunang merempit petang tu jugak..sampai kebas2 muka(1st time experience)..semuanya gara2 nak cepatkan proses pindaan tu..JPN jalan duta suggestkan pergi situ untuk cepatkan proses pindaan..

tu la..nak kawen nie x leh nak fokus satu menda je..aku nie syik sebok berdiy je..lepas tu sempat plak layan cerita korea..hihi..lepas 15hb nie dah boleh fokus setelkan dokumen2..rasa macam dah lewat tp macam mane degil nak buat hiv test dekat kl jugak..menjawabla tunggu turn appointment..kuikuikui..


Semoga urusan perkahwinan yg x smpai 3 bulan nie dipermudahkan..aminnn..

p/s: current diy project..veil nikah simple2..x pandai jahit..tp hentam ajelah! hihi

9.26.2012

Current diy project: Bunga Penanggah

As Salam readers,

Thanks semua di atas support yang diberikan untuk entry sebelum nie..terharu sangat ramai yang suka bunga telur tu..hehe..sekarang dah tinggal kira 2 bulan je lagi untuk buat prep kawen..tengah bulan depan baru dapat nak buat hiv test..so paling cepat pon sebelum hujung bulan 10 akan setel legal document untuk permohonan berkahwin..

Bila nak tinggal hujung2 masa nie dah terasa sangat kelam kabut nak buat persiapan & diy itu ini..yang paling latest sekarang tengah buat bunga penanggah simple2..guna kain stoking untuk buat bunga..3 kelopak then letak inti bunga diantara kelopak2 tu..then kaler bunga penanggah tu harusla pink & biru ikut tema =)

Sebenarnya dah lama nak buat bunga stoking..comel sgt tengok orang laen buat..bila asyik dah berjalan2 kedai bunga riben hampir kesemua cawangan dekat kl nie..last2 terjumpa kain stoking nie dekat jalan tar..murah pulak tu..bentuk macam sehelai stoking hanya rm1.00 & total bolah dapat 7 ke 8 bunga yang aku buat nie..dawai dengan inti bunga range harga macam sehelai kain stoking tu jugak..so murah je nak buat bunga penanggah aku nie..hehe

last but not least..letak riben2 siket untuk naek kan seri bunga tu..sekarang x decide lagi nak letak duit ke x..nanti tanya pada yg lebih berpengalaman la..hehe..

ok la kan simple aje nie..hehe
p/s:harap2 segala persiapan dipermudahkan..aminnn..