Showing posts with label veil nikah. Show all posts
Showing posts with label veil nikah. Show all posts

3.29.2013

Review Hasil Diy Veil Nikah

As Salam readers,

hari nie nak review veil nikah! hihi..Alhamdulillah walaupun tak pandai jahit..berjaya jugak hasilkan satu..kos untuk buat satu veil nie rasenya dalam rm50 ke rm60 macam tu..tak berapa nak ingat sebab dah 3 bulan lebih kawen baru nak review kan..huhu..kos nie termasuklah border lace 4meter, kain net, manik2 semua..masa pembuatan plak ada la dalam masa sebulan..tu pon sebab gilir2 buat benda lain jugak..kalau tak, boleh siap beberapa hari je..hihi

Untuk jahitan manik, aku jahit manik tabur..nie je la yang mampu..rasanya guna 2 saiz manik..sederhana besar & kecik..lepas tu 2 kaler, kelabu & off-white..Bab jahit manik nie banyak aku mintak pendapat orang..tunjuk dekat mak aku die kate macam siket sangat manik..so aku tambahkan..kire orang sekeliling jugak yang membantu dalam penghasilan veil ni..

saiz plak..senang je..juz tekap dekat veil tunang hari tu..lepas tu potong je ikut keliling..memang x de ketelitian dekat situ..dah siap jahit aku tempekkan border lace yang siap dipotong keliling lepas tu jahit keliling (bape bnyk keliling da..)..part nie la yang renyah siket..tapi hasilnya lebih kekal..takut je time bernikah if pakai gam tibe2 tercabut depan orang plak..

me time nikah

my fren nolly look gorgeous with my veil =)

Just reminder untuk b2b yang terasa nak diy jugak veil nikah sendiri..better kalau nak beli border lace tu..beli tros banyak2 ikut sukatan panjang border lace yang diperlukan..macam kes aku sebenarnya 1st  aku beli 2 meter dulu..then dah jahit separuh rase x cukup beli lagi..yang 2nd time beli habis plak dekat kedai yang aku beli hari tu so cari2 dapat la corak yang pattern yang sebijik..tapi sebenarnya lain sebab shining die berbeza..so bahagian depan nampak macam kusam..yang keliling ke belakang shining siket..tapi nasib baek kamera x capture perbezaan tu..

veil nie memang aku dah tak guna lagi..tapi nak simpan la buat kenang-kenangan.tapi if ada b2b yang berkenan nak sewa  or nak risik2 tanya detail cara nak buat veil simple nie..boleh la emailkan je dekat aku..weekday je available..time cuti bz jadik full housewife..hihi

Thank you sudi baca =)

10.11.2012

Current Diy: Veil Nikah Simple2~

As Salam readers,

hari nie nak update aktiviti 'do-it-yourself' yang sedang dikerjakan sekarang..boleh dikatakan diy yang melibatkan jahit menjahit nie memang aku agak lemah siket..sebab nya macam kurang rajin plus x kemas..tapi memikirkan x de sape nak belek2 sgt veil yang aku jahit tu..gagahkan diri untuk siapkan..hehe

kain net putih jenis lembut aku beli dekat kedai bunga riben rm5.5 semeter..then border lace kaler putih lebih kepada silver aku beli dekat kedai bunga riben jugak rm12.90..border lace nie beli yang dua2 side sama corak so beli 2 meter boleh dapat 4 meter bila potong dua..

Bentuk veil yang aku buat sama dengan bentuk veil masa tunang, bentuk 'D'...Untuk tampalkan border lace tu dekat kain net boleh je kalau nak guna gam..tapi risaukan tercabut ke apa nanti so aku pilih untuk jahit simple2..make sure pilih benang yang betul2 sama kaler dengan border lace so sebarang kecacatan jahitan x de nampak obvious sangat...

Sekarang masih dalam proses pembuatan..x siap lagi..tapi planning nanti nak touch up dengan jahit manik siket2..baru la ada siket kilauan dekat veil tu..hihi.. masalah yang happen time pembuatan veil nie bila aku beli border lace tu semeter dulu..lepas habis jahit semeter tu mengagau nak cari lagi semeter..tengok2 cawangan bunga riben yang aku beli sebelum nie dah habis..memang sangat2 lega bila pergi cawangan dekat chowkit masih ada!

Aku target bulan nie nak siapkan semua diy2 yang melibatkan tenaga fizikal contonya macam centerpiece dengan hiasan hantaran..then 2nd last month yang maseh ada nak fokus diy yang kena design2 macam banner, signage dan laen2..harap sangat perancangan nie berjalan lancar..sekarang ni pon mcm2 masalah happen satu persatu..memang aku redho habis..tapi Alhamdulillah la so far dugaan2 yang ktorang dapat tu ada penyelesaiannya..Alhamdulillah..

pilihan border lace yang sama material dengan lace baju nikah..

 p/s: lepas siap veil nie kira baju nikah dengan veil nikah done..tinggal nak cari tudung je plak =)