1.31.2012

Eksperimen Bunga Part II


As Salam,

Seperti yang dimention sebelum nie..nak share hasil eksperimen bunga yang aku buat minggu lepas..kali nie punya bunga senang siket x payah nak jahit2 or bakar2..yang renyah siket kena lukis2 bentuk bulat  & gunting2..cara nak buat macam simple tapi hasil die menarek taw..



Step 1: Acuan untuk buat bulat..grab je pape yang berbentuk bulat disekitar anda(ikot saiz bunga jugak)
step 2: lukis bulat2 & gunting..better lagi lipat2 kain tu, lukis bulat & gunting sekaligus
step3: yang warna pink tu felt pink untuk dijadikan tapak
step4 & 5: lipat dua & lipat lagi  kedalam
step6: dah lipat lekat dekat tapak kain felt tadi
step7: untuk lapisan kedua lekat dekat atas lapisan kedua secara menindih tempat lipatan

kurang faham? jom tengok cara lekat dekat tutorial nie

step8: hasil bunga..make sure lapisan yang paling atas tu bulatan die kecik siket dari yang bawah k!hihi

ok readers...selamat mencuba k!

1.27.2012

Idea Kreatif dari Kertas

As Salam,

Hai b2b & mantan b2b yang sudi singgah dekat sini..hari nie kalau tak, nak share lagi hasil eksperimen bunga yang  aku buat malam semalam..ntah apa error x boleh nak transfer plak piccy tu..so simpan dulu la..lagipon x de la santek sangat pon..hihi

Tadi tengok2 website kawen dari obersea..macam biasa la dari segi wedding decorations diorang memang sangat2 kreatif kan? dalam banyak2 DIY yang aku tengok tadi..2 hasil karya nie yang aku berkenan & boleh jugak bagi idea untuk deco2 jugak.

1) Fun Flavor Boxes


Kalau sekali pandang macam x tawu nak buat apa dengan benda nie..2x pandang ..eh ada idea la..mungkin jugak boleh buat box untuk letak gula2 bagi kids..comel kan?

Full Tutorial:

2) Homemade Paper Flower


Sila jngn tengok pada perkataan 'YUM' yang sangat attaractive tu ye..sila lihat pada bunga2 3D yang dihasilkan..selain buat dekat latar untuk candy buffet boleh jugak untuk mini pelamin kan? tapi kena pilih kaler yang soft2 siket la..

Full Tutorial:

ok lepas nie kalau jumpa idea2 kreatif yang laen..akan share dekat sini..InsyaAllah~

1.25.2012

List Perkara yg Kena Booking Awal & Progress

As Salam,

Nak kawen bulan 12 tapi dah sibuk survey2 & booking2..bukan apa..ramai taw yang nak kawen bulan doblas..risau melepas semua vendor yang best2..Buat masa nie aku x de lagi checklist penuh untuk wedding..ada jugak usha2 checklist b2b yang lain..nanti kalau dah banyak progress baru boleh tempek dekat sini kan..

ok antara list perkara yang kena booking awal  & progressnya..

1) Pakej Perkahwinan dari Sazlees Bridal Gallery
Booking & Deposit: DONE on 24/1/12

2) Dewan Majlis Perbandaran Taiping (MPT)
Booking & Deposit: DONE on 23/12/11

3) Photography Bad@pawana
Booking & Deposit: DONE on 2/2/12

4) Catering - still surveying
Booking & Deposit: NOT YET DONE

5) DJ + Sound system - still surveying
Booking & Deposit: NOT YET DONE

Kalau ada yang perlu ditambah untuk booking akan updet kemudian dekat entry nie..best jugak bile satu dua perkara dah setel..tapi ada satu lagi perkara tersangat penting untuk disetelkan..ktorang x amek lagi kursus kawen!!!..trok x? sebelum nie terasa macam lambat lg nak kawen so cam malas2 nak amek..tapi x boleh nak bertangguh lagi insyaAllah next month akan pergi ngan 'kwn sy'...

Selain dari 5 perkara di atas nie..kalau ada yang lebih penting kena booking awal..ingatkan sy ok!

apa significant gambar nie eh? teringat dulang hantaran tunang yang aku deco2 sendiri hari tu..design yg sama tapi orang lain plak guna untuk majlis tunang dia..hhiii.no big deal~


1.20.2012

2012 Special Giveaway By Teha Dessert

As Salam & Salam penghulu hari,

Dimulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim untuk pertama kali nya di blog kawen aku nie nak join special giveaway dari Teha Dessert! Bila di tag oleh b2b Ain tadi & tawu prizes giveway nie red velvet tros excited nak join..cukuplah member dekat opis sorang nie asyik cakap teringin nak makan red velvet sampai aku pon ter teringin sekali..hihi..

Ok ada 8 syarat yang kena fulfill:

1) Buat 1 entry tentang giveaway ini yang bertajuk 2012 Special Giveaway.
Lepas Publish consider Done

2) Tepekkan banner giveaway ini dalam entry anda dan link kan sekali ke entry giveaway.


3) Bagi yang mempunyai akaun facebook sila add facebook Teha Dessert. WAJIB tau! =)
Done



4) WAJIB share giveaway ini di laman sosial anda (facebook, twitter, tumbler, etc)
 ID fb: http://www.facebook.com/profile.php?id=1184780320
ID twitter: https://twitter.com/#!/syazl

5) Nak follow? Silakan.. Tak nak follow? Takde masalah.. It is not compulsory =)
Done follow

6) Tag minimum seorang kawan untuk join giveaway ini.
ct_cucubi (yang mengindam red velvet macam sy..hihi)

7) Tinggalkan link entry anda di ruangan komen. (notice me jika anda tiada akaun facebook)
akan buat sejurus selepas siap entry..

8) Tarikh tamat giveaway adalah pada 31 January 2012
banyak masa lagi nie..ada lagi 11 hari..jom join ramai2!

p/s: klu menang nie kenduri red velvet dekat opis la..hihi


1.18.2012

Hunting for the Perak's Photographer!

As Salam,

Lame jugak x mengupdate blog kawen aku nie..diam2 ubi berisi taw..tengah usaha untuk cari OP..kena cari cepat takot last2 minit melepas OP yang best2..hihi..Sejak due tiga minggu nie baru aku sedar perkara yang paling penting perlu ada dalam sesebuah perkahwinan tu adalah kenangan masa kawen..dengan adanya piccas2 kawen nie..mesti akan sentiasa terasa macam baru kawen kan??yo yo o aje la~

so aku ada survey 4 photographer nie..ops 5 sebenarnya..yang 1st sekali aku survey memang chanteq..gambar dah macam suasana english2 style..tp date yang aku pick tu die x available..so kansel..


2nd: Captivated Crew Photography
nice sangat piccy2 yang diambil oleh team nie  & kalau x caye sila klik link & korang nilaikan sendiri..hehe..team photographer nie dah lama established rasenya..jom tengok website klu nak tawu detail..


3rd: True Love Photography
Photography nie maseh baru..kalau x silap baru tahun lepas mulakan bisness..sekarang tengah hangat promotion dekat fb & blog..kagum dengan usaha mereka..piccas2 pon nice!


4th: Aleeya Studio Taiping
Aleeya Studio nie special siket sebab diorang pernah amik gambar retiss kawen tuu..kalau x silap diorang ada amek gambar ana dahlia time die bertunang dekat changkat jering..


5th: Bad@pawana
Aku jumpa link website nie masa tengah survey2 photographer dari perak..photographer nie pandai cari sudut untuk capture gambar..so semua gambar pon nampak nice..antara semua photographer yang aku survey2 tanye quotation harga..en.bad nie sorang je yang bagi excel sheet tunjukkan exactly semua promotion yang ada..


cuba teka siapa yang terpilih?? ..hihi..mungkin sampai sini saje survey2 untuk photographer..dah naek juling tengok gambar2 kawen..

Perkara yang kena ambil kira untuk hired OP (Official Photographer)
1) Pakej ada apa..harga sekian2 merangkumi apa..ada outdoor ke x, sticky album ke, custom album ke, berapa banyak gamba shoot & macam2 lagi
2) ada kos sampingan macam kos minyak & penginapan ke x?
3) method pembayaran.. untuk depo kena baya berapa?
4) ada kena sign pape ke x..
5) tengok hasil kerja OP tu sebelum nie..jangan hanya nak iya kan if ada orang suggest je..
6) last but not least hire OP ikot bajet k.. ini yang paling penting...


p/s: ok dah almosttt ada OP(depo x baya lagikk)..jom kita verangan kawen..hihi


1.13.2012

Eksperimen Bunga Kain

As Salam,

minggu nie terasa cepat plak berlalu..hihi..x sabar nak tunggu hari ahad sebab nak dating..pernah bace dekat blog mane ntah kate salah satu cara nak berjimat untuk save wit kawen kena kurangkan dating hari minggu..tapi cukup2 la aku kebosanan sepanjang minggu..nak keluar jugak hari ahad nie..hihi

semalam kalau tak nak update entry pesal eksperimen bunga yang aku jalankan kelmarin..hihi..bunyik macam buat eksperimen dalam lab plak kan? ape hipotesis? pemalar? ..dah2x mengarut plak..hihi

Dinamakan eksperimen sebab aku try & error buat beberapa bunga fabrik yang aku faham tutorial die..yang susah2 guna mesin jahit bagai tu tak dayo la nak cuba..x cukup peralatan plus susah..ada 3 jenis bunga yang aku buat kelmarin, bunga yang bakar2 tepi2 tu (x tawu nama spesifik), bunga kanzashi & bunga ros dari crepe paper...
ini la hasil eksperimen malam kelmarin!hihi

aku memang plan nak buat bunga fabrik nie untuk majlis kawen aku nanti..hihi..x sure lagi nak buat untuk ape..tapi bunga fabrik nie boleh guna dekat mane2 pon..boleh letak dekat doorgift, bunga tangan, dress kawen, bunga telur even untuk letak dekat bakul doorgift pon boleh macam piccy dekat bawah nie~
kiut kan? nak try buat jugak nie..

tengah2 search tutorial kelmarin terjumpa la website yang best nie! rase almost semua tutorial bunga kain/fabrik pon ada..selamat mencuba!

http://fabricbowsandmore.blogspot.com/
http://craftsnob.com/ - website nie baru jumpa tadi..dekat sini pon ada tutorial jugak~

p/s: ada satu lagik gambar bunga tisu dari crepe paper buat dengan housemate..lupe nak capture piccy..

1.11.2012

Free download "Thank you" Tag Template

As Salam

lately x banyak progress yang boleh dibuat selain survey2 and verangan x habis2..hehe.. setiap hari, sebagai alternate buat kerja opis aku akan google website kawen, cari stuff2 untuk diy & macam2 lagik..

Semalam terjumpa satu page nie..menarik sebab ada bagi link untuk download free buat thank you tag.. design die x banyak..ada 8 je..tapi comel2 jugak..thank you tag nie banyak gunanya untuk majlis kawen kita nanti..boleh letak dekat door gift..kalau nak letak dekat kad pon boleh kot..hihi

Aku dah try & error satu pattern nie..dekat bawah nie la hasilnya..amacam comel kan? hihi..ok mane2 b2b yang plan nak design thank you sendiri boleh prgi ke link dekat bawah nie, download & customized sendiri thank you tag anda!

1.09.2012

Hantaran Kawen Belah Laki - Done!

As Salam,

Selamat hari isnin semua!!..pagi nie w'pun kaki maseh saket jalan2 kesana kemari semalam..tapi haruslah bersemangat sebab salah satu target berjaya dicapai untuk persiapan kawen bulan Januari..hehe

Target bulan nie ktorang nak setelkan barang hantaran belah lelaki..super pantas x?hihi..sebelum tu ktorang dah cek dulu aspek2 macam expiry date..macam mana nak simpan barang2 hantaran tu..ye la amost 11 bulan akan dalam simpanan..

reason beli barang hantran awal bukan sebab ape..sebab nak kejar YES (year end sales)....jimat beli masa sale2 nie..naseb baek jugak sales nie bukan hanya sampai new year je.. tapi diextent lagi sales tu sampai ke chinese new year plak..

Hantaran kawen ktorang 5 berbalas 7 ..sebab ktorang ada peruntukan sekian2 untuk beli barang hantaran..nak save budget untuk spent menda laen plak..barang hantaran belah lelaki yang dah beli tu termasukla..

1) Jam tangan tahan lasak G-shock- DONE
2) Perfume fevret beliau-DONE
3) wallet & belt -DONE
4) Kasut super tinggi dari Giraffe -DONE
 5) Cincin affordable but exclusively look-DONE
6) Sejadah -DONE
7) Tepak Sirih (Kiv)

if possible design hantaran nak buat sweet2 macam nie..hihi

Jam tangan G-Shock
Untuk dapatkan jam G-shock yang murah siket compare to beli dari shopping mall boleh dapatkan dekat petama kompleks k..kalu x silap level 1 jalan siket je lepas naek escalator..hari tu mungkin sebab YES harga die banyak kurang..hihi


Perfume, Wallet & Belt
Perfume & wallet,belt beli dekat sogo..masa tu before new year so memang harga discount..murah2 punya..hehe..untuk perfume promoter dekat jusco mid kate expiry date perfume dalam 3 tahun selepas dibuka..so ok la beli awal..


Kasut Kulit Hitam
Kasut super tinggi (+7.5cm) tu beli dekat times square..tawu pasal kasut super tinggi nie dari sorang ex b2b yang femes nie..Pn. Kina..lepas tu aku google2 pesal kedai Giraffe nie & tawu outlet Giraffe nie hanya ada dekat times square & sunway je untuk dekat kl nie..so troslah laju ke times square..w'pun harga die boleh tahan mahal ..beli jugak dengan motivation kawen hanya sekali seumo hidup..insyaAllah..Kasut nie perlu ada sebab ketinggian kami x banyak beza..aku nak pakai heels jugak!hihi


Cincin
Cincin beli dekat mall yang sama (times square) sebab dah ternampak satu cincin nie yang berkenan di hati kawan sy..ktorang beli cincin stainless steel..cincin nie even murah tapi nampak exclusive..lepas tu plak sesuai dengan kawan sy yang kerja lasak..so rase pilihan yang sesuai..nak beli palladium ke platinum tu tapi macam x sesuai dengan kerja yg lasak plus agak mahal..huhu..yg paling best boleh tulis nama lg..cincin emas boleh tulis2 ke?..jeles2x..


Sejadah
Bile nak beli sejadah, yang hanya terlintas difikiran nak beli dekat masjid india .so ktorang tros laju p sane..lepas tu carik warna krim2 gitu..bukan ape senang nanti nak deko tuk hantaran nanti..warna tema dulang hantaran pon x fikir lagik..Dah alang2 masuk masjed india..tros beli sekali tafsir alquran tuk hantaran belah pompuan..canteq & nampak exclusive dengan harga rm70..beli dekat tengah2 perkarangan semua house.


Terfikir untuk tukarkan cincin tu dengan makanan macam kek ke sebab tadi ade terbaca blog b2b nie asingkan cincin sebagai barangan masa nak akad nikah..tengok la macam mana nanti..hhii..secara overall we are done with hantaran kawen belah laki! hihihi

next hunting...my barang hantaran kawen!!!hihi

1.08.2012

Review Majlis Tunang (Links to older posts)

As Salam,

Hari nie dah hari ahad n esok dah kembali kerja..readers yang bekerja jangan buat2 lupa plak esok keje..hihi..aku nie w'pun lambat lagi nak kawen otak nie asyek ligat berfikir macam2..macam la esok nak kawen..hihi..InsyaAllah secara berperingkat akan dimuntahkan segala idea tu kat dalam blog nie..ok la entry hari nie macam entry yg lepas nak letak link2 review semasa majlis pertunangan berlangsung..sebenarnya ada lagi yang x update..nanti2 la update eh..

Majlis Pertunangan Syaz & Man 18.12.2011



p/s: X sempat lagi nak terjah2 blog b2b yang laen..nnt ade mase nak tego2..hihi

1.06.2012

Review Persiapan Eday 18.12.2011(links to older posts)

As Salam,

Seperti yang semua dah tawu, aku & kawan sy dah selamat bertunang 18 Disember tahun lepas .. segala persiapan untuk majlis pertunangan tu aku dah update dekat blog satu lagi (http://loveroses.blogspot.com)..  blogger B2B yang baru kenal dekat sini mesti x bace lagik kan entry2 tu??..so hari nie aku nak letak link2 ke entry2 tu..ada masa sila la singgah & baca ok..


Persiapan Tunang 18.12.2011


p/s: InsyaAllah..lepas nie akan review majlis eday pulak..hari tu x habis review..hihi

1.05.2012

Dewan Booked!

As Salam & very good morning!

Pagi2 lagi nak update progress terkini persiapan kawen..hal nie dah confirm 2 hari lepas tapi baru hari nie nak update..biasa la part time blogger..hihi..2 hari lepas kawan saya dah booked dewan yang bakal menjadi saksi penyatuan chenta kami..puihhh bjewang karat lak pagi2 nie..hihi

InsyaAllah majlis resepsi kami akan diadakan di dewan MPT (Majlis Perbandaran Taiping)..ktorang dah booked..tapi datenye harusla di rahsiakan dulu..takot2 nnt ada aral..kena postpone ke awal kan ke..huhu..tapi yang confirm memang bulan 12..

inilah dewannye..abaikan banner pusat penamaan calon tu k~hihi

 Prosedur nak booking dewan MPT nie senang je..
  1. Refer website MPT (cari kontek no)
  2. Kol & tanya kekosongan (make sure cakap dengan officer yang incharge ye)
  3. Then pegawai tu akan instruct untuk masukkan deposit rm100 ke dalam akaun MPT
  4. Kita hanya diberi masa 5 hari untuk buat deposit tu (means dlm masa 5 hari nie confirm date tu atas nama kita) & if x de pape deposit consider unbooked..
  5. Bila2 ada masa free pergi la ke dewan tu & jumpe pegawai incharge untuk confirm bilangan kerusi & meja untuk majlis
  6. Bayaran baki x sure kena bayar macam mane..but for sure bayar habis sebelum majlis berlangsung
Alhamdulillah, date yang ktorang pilih tu awalnya dah ada orang..naseb baek orang tu dah cancel..kalau x melepas date yang chanteq tu..hehehe.. Untuk makluman lebih lanjut boleh refer terus ke website Majlis Perbandaran Taiping nie..

1.03.2012

Survey2: Pakej Perkahwinan

As Salam,

Setelah diwarning oleh Cikpuan rara..haruslah rajin2 menghupdate blog walaupun sekarang ada 2 blog..hehe..gurau aje taw Cikpuan rara..memang hari nie plan nak update blog persiapan kawen pon..sebab semalam otw balek kl sempat lagi singgah beberapa butik kawen dekat taiping..



Takteh Bridal Gallery (Kg Jambu, Taiping)
Website: takteh.fotopages.com/
Contact Person(Shaliza): 012-5157217

Meh la aku bagi2 hint siket berapa harga yang butik nie tawarkan semalam..

Pakej untuk Dewan
Pelamin
Baju Pengantin
Meja Makan Pengantin
Meja VIP x 4
Deko (red carpet, walking post, arch)
Makeup 2x (akad & Sanding)
Photography (if x termasuk mungkin akan murah siket)
Total: RM 6k++ (Price are subject to change)

yang best tentang pakej dari Takteh Bridal Gallery
- Design sentiasa up to date (dari pelamin sampai ke baju resepsi)
- Design memang super chanteq (dari pelamin sampai ke baju resepsi)
- Dekat dengan tempat majlis bakal berlangsung (if ikot planning)
- photography sendiri.. (boleh tengok hasil dekat fb butik nie)

yang x best
- harga pakej die buat mata aku berpinar2 kejap la..hihi
- depo 20% (macam mahal gak la)
kena booked awal k..at least 6 bulan sebelum (kalau las2 minit melepas ler jawabnye) 

sweet kan..hihi


Sazlees Bridal Gallery (Changkat Jering, Taiping)
Facebook: -
Website: http://www.sazleesbridegallery.blogspot.com
Contact Person (Azie Zaini) : 019-5674875

Harga Pakej untuk Dewan
Pelamin, Baju, Make up
Meja Makan Pengantin
Hiasan Dewan (Red carpet, Pintu Gerbang, Bunga Laluan
Fotoghraphy & 3 Roll Album
Mini Pelamin
Total: RM 5k++ (Price are subject to change)

yang best tentang sazlees Bridal gallery
- Design pelamin chanteq (dah berkenan satu design)
- deposit rendah (untuk pakej dewan rm300) tapi bayaran ansuran sampai at least hanta baju balik tu jadi mahal la kan
- boleh booked at least 3 bulan sebelum majlis (boleh dijadikan option las2 minit)..hehe

yang x best
- baju resepsi x banyak pilihan (nanti akan sampai design baru..harap2 ada yang aku berkenan nanti)
- kalau dewan dekat kamunting akan extra charge rm100 (charge pengangkutan)
- photography dari luar (x dapat nak tawu hasil gambar sebelum nie macam mane)

kerusi pelamin macam nie best la begambar ramai2..hihi

inilah alkisah nyer survey2 semalam..aku x decide lagi nak amek yang mane..perkara yang terutama yang paling penting x buat lagi (booked dewan) so x boleh nak buat pilihan lagi..dua2 pon ada pro and cons kan?..mana-mana b2b or ex b2b dari taiping ada suggestion butik pengantin lain x?...

p/s: adakah aku akan pilih sazlees sebab nama aku syaz??..hihihihi

1.02.2012

Hello b2b..Selamat Datang ke Blog Kawen Saya!!!

As salam,

Seperti yang dimention dalam main blog aku minggu lepas..nak rasmikan blog ke2 (blog persiapan kawen) nie ngam2 1 Jan..tapi sebab balek kg bz dengan kenduri abang kawen (belah perempuan) yang berlangsung siang tadi buatkan aku x sempat nak buat entry.. so sebelum tido nak update 1st entry laju2..hihi


Seperti blog aku yang 1st..pengenalan diri sebagai 'aku' untuk blog nie tetap sama..writernye pon maseh sama..syaz@rozelt..compare dengan blog rozelt,..blog nie lebih fokus kearah persiapan kawen aku yang insyaAllah akan berlangsung disember 2012..doakan ye readers semua..

kepada yang sudi untuk exchange link..amatla dialu2 kan..harap sangat dapat berkongsi dengan b2b semua persiapan untuk majlis kawen yang meriah, simple & sweet, tapi dalam bajet yang sederhana..part yg paling best share2 diy..hihi..dengan ber'diy' nie mesti akan rasa puas hati & dapat menjimatkan kos jugak..hihi

ok last but not least untuk entry 1st nie..nak perkenalkan bakal suami yang dah menjadi tunangan aku pd 18.12.2011..kira2 dah 2 minggu jugak ktorang dah bertunang..harap bahagia sentiasa sampai jinjang pelamin..tempoh perkenalan kami kalau kira2 masok tahun nie dah nak masuk 5 tahun..lameee kann??

nie la die tunang aku..suka bahasakan die sebagai 'kawan saya'
Tempoh perkenalan nie jadi lame bila ktorang kenal masa aku tengah belajar..lepas tu plak dengan x bersedia nak kawen + nak aim kawen umo 25 thn la..sebab tu la jadi lama ktorang kawan..pape pon jodoh, ajal, maut ditangan tuhan kan..hihi..

Dengan lafaz bismillah..aku merasmikan pembukaan blog nie dengan tukar setting publishing dari only author to anybody(perasmian sendiri..hehe) nite semua..

p/s: rasa maseh x terlambat kan? nak wish happy new year 2012!!!