Showing posts with label bunga telor. Show all posts
Showing posts with label bunga telor. Show all posts

12.17.2013

My current project: Bunga Telor SyazRozelt Green

As Salam readers,

Hari nie nak share sikit hasil bunga telor yang aku tengah buat sekarang..rase berbulan2 jugak anak buah suami request mintak tolong buat..tapi rasenya bulan ni atau bulan depan baru siap..target nak buat dalam 100 je..x dayo den..sekarang pun dah masuk 32 weeks pregnancy..hihi

kali nie punya bunga telor menggunakan kaler2 yang agak terang sikit.. riben kuning mustard x beli lagi..ikat guna kertas dulu (pict sebelah kanan)

reason kenapa ada sampai 3 kaler..seperti biasa sebabnya suka sangat beli kertas crepe nie sikit2..kertas crepe nie ada yang beli dekat nilai 3 (alang2 ade kenduri dekat2 situ)..ada jugak yang beli dekat semua house, jalan tar & chowkit..

Dah tunjuk teaser dekat anak buah suami.. naseb baek die suka dengan gabungan kaler nie =)

sebarang pertanyaan pasal bunga telor syazrozelt nie boleh tanya dekat email ye: syazlinakhairuddin@gmail.com

11.01.2013

Belajar buat Bunga Telor Smarties!

As salam readers,

Hari nie tengah hari time rehat lame x keluar mana2..hanya order delivery kfc & duduk melepek je dekat opis..lepas makan..take a nap sekejap, solat & mula la kelas buat bunga telor smarties opismate, k.kerol..comel je kan name bunga telor tu..agaknya mungkin sebab bunga telor tu comel & tuannya masa kawen hari tu buat campur2 kaler sebab tu la namenya bunga telor smarties..macam coklat smarties yang kecik2 comel berwarna warni..hihi

curik dari tuan punya blog..cantik & comel kan??


Disebabkan kecomelan bunga nie terasa nak buat bunga tangan untuk adik yang nak kawen bulan 3 nanti..tengok la nanti harap2 menjadi..bunga telor anak sedara suami ngan bunga centerpiece adeq pon x siap lagik..hehe..untuk yang adeq punya bunga tangan plan nak tukar button dekat tengah tu tukar dengan pearl..hihi verangan je =p

ok hasilnya kelas tengah hari tadi;
rase nak tukar nama blog..blog "rozeltweddingpeparations" mcm dah x relevan je..

k.kerol nie bukan pandai buat bunga nie je..mcm2 lagi die buat sebab tu la nama blognye pon mybeadsnbutton..selain bunga nie..k.kerol ada jugak jahit manik..jahit veil.kire k.kerol nie kreatif orangnya..siap promote lagi tu..hihi..

Jom sama2 terjah blog k.kerol =)
http://mybeadsnbutton.blogspot.com/


9.25.2013

Bunga telor SyazRozelt kembali!!

As salam,

Almost 5 bulan x update blog nie..niat nak review2 maseh ada..lebih2 lagi bila tengok gambar kawen..tgk la nanti bila ada kerajinan ye..

hari nie nak update perkembangan terbaru untuk kerja2 kawen..beberapa bulan lepas rasenya masa open house dekat rumah..ade anak sedara suami (kire anak buah aku jugak la kan) mintak tolong buatkan bunga telor..die nak kawen awal bulan 3..sebab kan suami anak bongsu so ade la anak buah yang besar2 nie..

fikir2 cam malas sebab bukan senang nak buat bunga telor tu..tp fikirkan sedara mara..ape salahnya tolong menolong kan?erm lepas tu die tunjuk la gambar cam dari website the perfect palette tu warna ape yang die nak..huhu..warna susah jugak emerald green..kire macam kaler dalam pict bawah nie..




dah cakap awal2 ngan die yang kaler nie macam susah nak cari kertas crepe..tp die kate x pe..kalau x dapat yang seakan2 pon ok sama ada biru or hijau..so hari tu masa attend kenduri opismate dekat bandar baru bangi tros cari kertas crepe kat nilai 3..yg aku cakap murah sebelum nie dekat semua house tu rasa kaler yang aku nak tu cam x ada...harga kertas nie dekat nilai 3, rm8.++ segulung kalau x silap..

last week dah start buat bunga kecik2 tu..n dah habis segulung dah..nak buat laju2 nak tengok mase sebenar boleh siapkan bunga telur nie..so bila dah buat 2nd time nie dah dapat bajet satu gulung kertas boleh dapat berapa bunga kecik2 tu..satu gulung kertas tu boleh dapat dalam 60 bunga kecik2 bahagi 3 (setiap satu bunga telur nak 3 bunga kecik2) so dapat dalam 20 bunga telur..nie x termasuk yang kantung bunga telur lagi taw..

nie baru siap satu gulung kertas crepe..rasa nak kena menggulung lagi 3 or 4 gulung lagi

saiz plak panjang dalam 14.5 inci & lebar dalam 2 inci..dah siap ukur dah..sebelum nie ade readers yang tanye dekat email semua x dapat nak bagi exact ukuran..sebab sebelum nie x ukur..pakai redah je..ok doakan dapat siapkan bunga telor nie sebelum sarat..moga2 mama rajen selalu hendaknye..dah 2nd trimester dah x mabuk2 dah so malas2 bukan lagi simptom preggy ye..

9.24.2012

Tutorial Bunga Telor Kertas Crepe Syaz@rozelt =)

As Salam readers,

Alhamdulillah setelah berbulan2 cuba menyiapkan bunga telor akhirnya siap jugak last week..w'pun dapat buat dalam 100 lebih je tapi tetap terasa lega sangat..sebab bunga telor nie leceh and banyak step..ok tanpa berselindung lagi akan share tutorial nak buat bunga telor syaz@rozelt!hehe



Bahan-bahan diperlukan:
1. kertas crepe jenis keras (perlukan 3 tone kaler: 1st untuk bunga, 2nd untuk pembalut bunga/act as daun, 3rd untuk kantung telor)
2. dawai halus
3. pelilit
4. lidi satay
5. riben
6. gam tembak
7. gunting
8. bunga2 kecik letak antara bunga ros crepe yang dihasilkan
9. kotak untuk menyimpan bunga yang dh siap

Jom tengok step2 untuk hasilkan bunga nie! (klik gambar untuk view lebih jelas..tp sori ye nie just 2mp punya piccas)

guntingkan kertas crepe panjang2 & gulung bentukkan jadi bunga ros comel..then step 2 dah siap pusing2 ikat ketat2 guna dawai halus.


dah siap bunga banyak2 boleh la start gamkan dekat lidi..make sure gam dekat yang part tumpul pada lidi satay tu..


Tips gamkan pada lidi..jangan biarkan gam tembak terlalu panas..if terlalu panas susah jugak bunga nak melekat pada lidi..


Guntingkan bunga2 kecil bercabang tiga dan lekatkan diantara bunga2 ros kertas crepe





Gunting kertas crepe untuk 2nd kaler yang act as daun untuk bunga2 nie..Then gunakan pelilit untuk lekatkan kertas tu sekali dengan lilitkan lidi.


guntingkan 3rd color kertas crepe untuk buat kantung telor. Jangan lupa lekatkan kantung dekat bawah bunga takut masukkan telor jatuh plak nanti..hehe


kalau korang ada tq tag macam aku boleh lekatkan ditengah2 antara riben..siapla bunga telor syaz@rozelt..hehe

p/s: Tutorial nie banyak bercerita melalui gambar..ada part macam susah nak terangkan..if ada sesiapa berminat nak try buat bunga nie & ada kemusykilan boleh tanye private dekat email sy k:
syazlinakhairuddin@gmail.com
 

9.01.2012

Bunga Telor Biru for her Done!

As Salam,

Sunyi je kan blog kawen i nie lately..biase la mood berblog sekejap ada skejap tak ado..tp yang bole maintain terus bersemangat tu mmg tabitt spring la..hihi..nie blog prep kawen kan..kalau x update tu x semestinya x de progress..tapi kekangan masa & tahap kmalasan gaban yang menyekat segalanya...huhu

Alhamdulillah semalam mmg sgt2 puas hati sebab dapat siapkan bunga telur kaler biru..kire bunga telur nie for her la kan sebab pihak laki bawak masa resepsi nak bagi dekat pihak pompuan..hehe..klu dihitung btol2 masa yang diambil untuk buat bunga nie sekejap je..tapi sebab asyik bermalas-malasan jadi berbulan2 jugak!

diam x diam x sampai lagi 4 bulan sebelum majlis..lepas nie kena pulun habis la semua diy2 yang diangan2kan sebelum nie..akan berusaha sampai ke titisan terakhir!chaiyok2x..hehe..ok x nak bebel2 nak letak beberapa keping gambar bunga telur biru kertas crepe yang berjaya disiapkan semalam =)

ada dua kaler krim & biru..nnt letak dekat pahar baru kiut =)

6.02.2012

Bunga Telor Kertas Crepe in Progress...

As Salam,

Hai2..bersiaran langsung dari kampung halamanku yang tchenta Taiping!! hihi..erm kelam kabut nak update entry nie sebab kejap lagi nak p kenduri dekat kuala kangsar..keluarga kakak ipar punya kenduri kawen..standard la bila ada ahli keluarga yang berkawen..kita sendiri pon akan bertambah ahli keluarga jugak..hihi..

ok cukup2 dengan intro yang panjang lebar..nak share bunga telur diy aku yang baru siap sekuntum..haha..leceh jugak nak buat tapi sebab nak hasilkan sesuatu yang puas hati haruslah terus rajin dan bersemangat..dh masuk bulan Jun kan..so kira lagi halfway to go la..huhu

Ilham bunga telur kertas crepe nie dapat dari kedai ZC dekat nilai 3..macam bunga telur entry nie..ingat nak tiru sebijik tapi tengok2 jadi laen plak..tengok ok jugak la..

part paling susah nak pusing2 bunga ros tu..hihi
InsyaAllah nak buat jugak bunga telur kaler pink & biru mengikut tema yang telah dirancangkan..InsyaAllah =)

4.30.2012

Inspirasi Bunga Telor~

As Salam,

Disebabkan persiapan kawin buat masa nie tak banyak..so jarang jugak la nak mengupdate blog kawen nie..yang terbaru aku dalam proses 'try n error' buat bunga telur..reason nak buat sendiri sebab memang dah berkenan sangat bunga telur dari kedai zc nilai 3..geram sangat sebab comel so nak try buat..lagipon sejak kebelakangan nie aku selalu bosan2 setiap malam & hari sabtu x buat apa-apa selain layan cerita..Baik isi masa lapang dengan progress kawen kan?

Ini la inspirasi bunga telor yang aku nak sangat buat!hehe

So far dah try buat 2, satu kaler pink & satu lagi kaler biru (eh macam dah betol confirm tema kawen kaler dua nie je?hehe)..disebabkan problem nak transfer gambar so x dapat la nak share dekat sini..bunga aku yang dekat bahagian tengah tu nampak lain siket..tapi sememangnya inspirasi dari sini..insyaAllah gaji bulan nie nak beli barang2 untuk buat bunga telor nie nak start buat..doa2 la aku akan jadik rajen..takot malas..terbengkalai jugak jadinye..huhu

p/s: if ada idea bunga telur laen yang comel sila la share2 ye b2b semua....