12.28.2012

I'm a married woman now..Alhamdulillah =)

As Salam readers,

lama kan i menyepi?hihi..tengah mood bahagia sebab dah selamat bernikah jumaat lepas..Alhamdulillah =)..now mmg x berapa ada mood nak update entry so tepek gambar aje ye..kire macam teaser la..hihi..congratz jugak buat kawan b2b yang dh selamat jadi wife orang...

fevret piccy masa nikah =)

fevret piccy masa resepsi =)

Thanks pada bakal kakak ipar & membe2 yg sudi capture piccas masa nikah & resepsi..klu x jangan harap la nak tempek dekat sini..hehe


12.23.2012

Undangan Ke Majlis Perkahwinan Syaz & Pasangan


Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Ini adalah entry melekat sampai ke date majlis..untuk cerita2 lain sila scroll ke bawah =)


Dengan penuh kesyukuran ke hadrat Ilahi, sy dengan segala hormatnya mempersilakan rakan-rakan blogger ke majlis perkahwinan sy & pasangan (Muhamad Azman Bakar) pada :
Tarikh: 23 Disember 2012 (Ahad) bersamaan 10 Safar 1434H
Masa: 11.00 pg - 4.30 ptg
Lokasi majlis: Dewan Majlis Perbandaran Taiping, Taiping, Perak Darul Ridzuan
GPS Code: 4.855034, 100.744082

Peta Majlis:



Semoga dengan kehadiran semua dan iringan doa restu dapat menyerikan lagi majlis kami dan sentiasa diberkati oleh Allah SWT..


Sekian wassalam.
Ikhlas daripada Saya (Syaz@rozelt) & Pasangan (Muhamad Azman Bakar)

P/s: Kepada sesiapa yg memerlukan kad,sila pm/ tinggalkan alamat pada komen entry ini..tq =)

12.13.2012

8 Hari Lagi: Pengantin kena selesema & Misi pindah rumah


As Salam readers..

macam best je kan tempek2 gambar countdown nie..sedangkan hati risau..


hehe..hari nie beberapa opismate bila datang tempat aku je panggil aku pengantin..terasa macam sweet jugak..hihi..mungkin diorang pon alert yang dah tinggal almost seminggu je sebelum majlis..since semalam aku terkena selesema..huaa..risau nye jangan la smpai bawak ke batuk yang selalunya lambat nak baik tu..x kan masa akad aku terbatuk2 plak kn..nanti orang ingat x nak menikoh plak..hihi

Hari nie x de pape kerja kawen yang aku buat..kena fokuskan keje opis sebelum balik kg. esok..ingat nak balik malam tapi bila difikirkan memang x boleh fokus buat kerja opis dah trus laju2 inform bos kate nak half day sok & beli tiket online..

semalam bertungkus lumus dngn tunang kemas barang2 aku untuk berpindah ke rumah die..waa..macam x caye je..tanya diri sendiri betul ke aku nak kawen & duduk serumah dengan keluarga tunang? hhii..macam poyos je kan..tp inilah khidupan kena move on from one stage to another..

Dalam mind aku sekarang tengah fikir idea nak deco2 guestbook plak..hihi..bukunya dah beli tinggal nak make up2 siket bagi cantik baru la semangat orang nak tinggalkan ucapan kan?hihi

12.12.2012

9 Hari Lagi: Kalendar Kenangan as Doorgift siap & dll Preps..

As Salam readers,


ye di hari date cantik 12.12.12 berbaki 9 hari sebelum date nikah..aku masih lagi dekat opis..x sabarnya nak balik kg untuk setelkan kerja kawen yang masih berbaki dekat rumah tu..hihi..Alhamdulillah semalam dah dapat doorgift kalendar kenangan untuk vvip..aku beli dari reemdoorgift..walaupun simple harap semua orang suka..hehe

barang kenangan buat saudaramara & sahabat handai yang sudi datang ke majlis kami!

Then hari nie dah hantar design thank you tag untuk suruh adeq aku printkan dekat kg..hehe..naseb baek adeq ada printer kaler sebab die ada bisness printing dekat kolej masa die belajar..just kena kelurkan duit untuk beli kertas je..tq2 dapat save sikit duit dekat sini..sekarang dalam proses nak buat penanda jalan..semua pattern dari bunting, tq tag, penanda jalan spesen je..senang org nak recognize kenduri aku nanti..

plan nak print atas kertas a4 biase je, gunting segiempat then stapler dekat bahagian atas kotak bertali doorgift.

last but not least hari nie dah contact vendor confirmkan nikah malam..die siap suggest aku make up awal dalam kul 6 petang untuk elak kelam kabut..masa tu aku maseh boleh solat so amik air solat awal2 la..harap2 leh tahan nak put2..hehe


p/s:  selagi ada kesempatan insyaAllah hari2 akan cuba update progress last2 minit aku..hihi..yang sudi bce entry nie teruskan berdoa dipermudahkan urusan kami.. insyaAllah

12.11.2012

10 hari lagi: Kad Undangan Nikah & dll

As Salam luvly readers,



memang speechless sekarang..sebab dah tinggal hanya 10 hari to our nikah day..persiapan? boleh la nak dikatakan 70%..doorgift belum start pacakaging lagi sebab 2 item utama adalah makanan yang perlu disediakan iaitu cupcake dari bakal kakak ipar & my mum's kerepek..

Last minutes item yang kena disediakan adalah kad undangan nikah..x tawu plak bila bermula dekat kg.aku dari sekecil2 kenduri macam kenduri tahlil hingga sebesar2 kenduri kawen kena ada kad..so semalam kelam kabut siapkan draft kad & hantar dekat fb adeq mintak tolong edit2 & tros print..mak aku cakap nak bagi sekali masa jemput kenduri..sekarang aku mood tawakal je sebab sampai ke hari nie mak & ayah x bagi kad dekat org kg. lagi.. katenya style kg. memang bagi lambat2, last2 minute takut lupa..tapi sebelum nie adalah jemput mulut..dah inform awal2 nak buat kenduri hujung tahun nie..hehe..

lagi last minute decision..ingat bila akad ikah dekat rumah malas nak beli kasut..tapi bila difikirkan kena make up dekat butik pengantin kena beli jugak la..aku plan nak beli murah2 tapi yang penting hado & cantik..same goes tu tunang die pon nak kena beli jugak sebab yang sedia ada macam x sesuai (die banyak sport & safety shoes je)..

in terms of duit..insyaAllah cukup..duit untuk majlis resepsi dah cukup ada dalam bank tamo usik2 dah untuk final baya dekat vendor nanti..then untuk nikah nie..Alhamdulillah ada ahli keluarga yang sudi membantu ..so memang dah ringankan sedikit beban..tq2..

part yang aku rasa best satu lagi bila kawan baik Pn. Janna & suami dah booking hotel dekat taiping 3 hari 2 malam sempena kenduri aku nie..rasa terharu sangat..even die dah kawen maseh sudi & lapang2 kan diri untuk pergi kenduri aku yang agak jauh nie..sedikit sebanyak dapat ubat kesedihan bila satu persatu kawan2 cakap x dapat attend..biasa la kenduri cuti sekolah yang super banyak..ada sedikit persaingan di situ..tapi yang penting walaupun x dapat attend harap sudi doakan majlis kami berjalan lancar hendaknya..insyaAllah..

ok readers..jumpe lagi next entry..insyaAllah..doakan ye persiapan seminggu lebih nie berjalan lancar =)

Thanks sudi baca =)


12.07.2012

Telekung Sulam Cotton Paris as Hantaran


As Salam readers & salam Jumaat,


Kelmarin Alhamdulillah baru berjaya setelkan barang2 untuk hantaran..means barang2 macam prfume, jam semua tu la..yang tinggal & perlu setelkan last minit nanti hanya tepak sirih for him, sirih junjung for her, cake for him & fruits for her..total ada 4..hihi..

Dah lama teringin nak beli telekung sulam cotton paris nie..1st time jatuh chenta bila tengok drama dhia jam 7mlm tv3 dulu2..nampak sweet je tengok nora danish pakai cantik2 ikut muka dia..so dari dulu memang dah aim..ntah kenapa asyik tangguh2 kelmarin baru dapat beli..

Kalau disurvey2 harga telekung nie masih rm160++ dekat jalan tar..ada yang harga sampai rm200++ kalau dekat hujung2 telekung tu ada sulaman berwarna..if pandai cari tempat yang boleh tawar boleh dapat harga murah around rm120++ untuk telekung jenis nie yang paling basic..ada setengah tempat memang harga mati x boleh nak tawar dah taw..sape yang beli dekat sini agak rugi la..huhu

ok lepas nie kena fokus dengan design dulang hantaran pulak..so far 50% dah siap cuma nak kena tambah bunga2 & letak barang..tapi last week balik kg. tengok hantaran dah macam umno plak for her punya dulang merah menyala..yang for him putih2 krim..hehe..kena adjust2 kaler jugak nie supaya x nampak umno sgt =p

mesti ada yang x dapat tangkap telekung tu macam mana kan..nie aku tempek satu gambar hasil carian google..

  
ini la telekung nya..nama nak glamour..hihi

p/s: malam nie nak balik kg lg..doakan sy & adeq selamat sampai taiping =)

12.04.2012

Shawl Half Moon Untuk Nikah & Resepsi

As Salam readers,


Petang nie nak storymory tentang shawl nikah & resepsi..Alhamdulillah untuk kedua-dua item nie dah berjaya disediakan..bagi tudung resepsi dah beli lama..rasenya bulan lepas..beli online dekat camelia collections then yang nikah nya aku baru beli tadi dekat jalan tar..nampak x excited sangat sampai laju2 update entry..hihi

Reason aku pilih shawl half moon dari shawl biasa sebab shawl nie lagi senang nak pakai, selesa & x de la kena banyak kali belit..lagipun tudung nie tengah trend kan sekarang..hihi..dua2 shawl aku beli jenis yang plain..bukan sebab harganya jauh lebih murah tapi aku nak lari siket dari sama dengan orang lain plus nak nampak simple..

untuk shawl resepsi hari tu yang mampu aku buat jahit manik2 je kelililing..material shawl tu sangat soft sampai takut nak jahit manik lebih2..takut rosak plus x berapa pandai..hihi..sorry x de capture piccy shawl tu plak..dekat bahagian atas kepala kosong je sebelum nie..sampai la aku terfikir nak tempek lace dekat atas tu tadi..dah alang2 pergi jalan tar terus beli sekali la...sebabkan siket je nak pakai aku beli setengah meter..harap berjaya la aku menempek dngn cantik nanti..

shawl nikah plak x sure lagi sama ada nak biarkan kosong atau tempek lace jugak..tengok la macam mane nanti..border lace jahit veil hari tu ada lebih..kalau rajin nanti akan digunakan untuk shawl nikah nie..hehe..sekarang nie kalau nak buat pape diy kena super pantas buat kerja sebab dah tinggal 17 hari je lagi..huhuhu


nie shawl sy beli dekat camelia collection =)

Thank you sudi baca =)


12.03.2012

Attend kenduri Kendara Sana Sini & Sedikit Pandangan......


As Salam readers,


Rasa macam x adil bila asyik mengomen blog orang tapi kita x ada share something jugak..hihi..hari nie 2x round pergi blog Pn. IMaH n komen..buat b2b diluar sana jadikan la blog Pn. IMaH salah satu rujukan wajib ye sebab die sangat rajin plus berani..sesusah2 diy contohnya make up, beading die buat taw & start from zero..sangat kagum dengan Pn. IMaH tuan blog Menjaring Impian..

last weekend aku balik kg taiping..reason nya nak attend kenduri kendara yang banyak dekat kg. tu..segan la kan bila nak buat kenduri tapi kenduri orang kita x attend..tapi selain nak memenuhi undangan aku nak usha2 jugak suasana kenduri, dengan take note part yang aku tak setelkan pesal kenduri aku nanti..

memang kembung jugak la perot attend kenduri sabtu & ahad..dua2 hari makan dua kenduri..kenyang sangat2 sampai jadi risau takut naik berat badan berlebihan..yang aku perasan kebanyakan kenduri sekarang ramai memudahkan urusan dengan hire caterer..satu kenduri je masak gotong royong..lepas tu  doorgift memang dah semakin simple..banyak yang bagi jajan..dah x banyak bagi baulu, telor & traditional item..mungkin ini lebih mudah & risau keadaan kelam kabut last2 minit..

then ada satu kenduri tu dia x letak tanda meja khas untuk keluarga pengantin lelaki..sampai yang masih makan disuruh beredar oleh dj tapi masih tak gerak2..part nie aku sokong dengan b2b sekarang yang rajin buat diy centerpiece yang ada sekali tanda meja tu..hihi..semua kenduri yang aku attend buat dekat rumah..dah namanya kenduri memang meriah la kan..tapi pandangan aku la..kenduri dekat rumah sebenarnya lebih meriah kan nak compare kenduri dekat dewan.. tapi depends jugak la pengaruh sosial tuan rumah..hihi


decoration meja beradab dengan gabungan kaler ceria di majlis kawen kawan lama..ku norlela..x sempat snap piccy dengan die kena lari kenduri lain plak lepas tu..

last but not least nak cakap pesal lauk kenduri..untuk yang planning nak kawen masa2 cuti sekolah nie kalau boleh kena sediakan lauk yang berbeza siket...sebabnya..kita tak tahu kenduri kita yang keberapa orang attend..mana tahu ada yang dah kenyang makan kenduri yg sebelumnya..bila nampak lauk spesen je..tros x nak makan..x pon amik secoet je..lepas tu makan x habis kena buang..berlaku pembaziran disitu..

cuba menu berbeza tapi simple macam ayam goreng tepung kentucky ke..kari ikan ke..tak pon ada desert macam bubur, cendol ke ais krim mesti akan menaikkan selera semula..hihi..tapi untuk kenduri aku tak boleh nak ubah pape dah..semua pon dah decide..cuma harap lauk2 semua sedap hingga menjilat jari je la..hehe..k nie je la yang boleh share untuk kenduri last week..next week plak ada banyak2 kenduri lagi nak kena attend..sediakan prot..seminggu nie kena kurang makan..hehe

pengantin yang x sabar2 naik pelamin..hihi..di kenduri saudara kawen..

p/s: hanya berkongsi pandangan..semua majlis kahwin x semestinya perfect..mesti ada cacat sana sini..x caye tunggu la majlis aku nanti..huhuhu..

Thanks sudi baca =)

11.30.2012

Bunga Tangan Bajet Comel In Progress..

As Salam readers,

Wah cuak..hari nie hari las untuk bulan november kan? esok dah masuk bulan dua belas..bulan orang nak kawen bulan 12 untuk rasa cuak, berdebar2 & semua rasa jadi satu..huhu..semakin hari nikah nak dekat nie mula la fikir macam2..tapi itu semua mungkin jugak bisikan2 halus syaitan untuk menggagalkan usaha kita untuk mendirikan masjid..waallahualam..

Untuk elakkan diri aku sendiri dengan kecuakan & berfikir bukan2..aku telah membz kan diri lagi dengan aktiviti diy..tapi kali nie aku just buat projek simple je..bunga tangan kain stokin plus pearl!!..kenapa bunga stokin & kenapa tak bunga yg lain sebab aku memang suka sangat buat bunga nie..

my bunga tangan stokin plus pearl

sebelum nie planning nak fresh flower untuk nikah..tp vendor dah sponsor yg fresh flower nie untuk resepsi..so aku fikir diy aje la bunga tangan..buat yang simple2 & murah2 aje..idea asal nak buat handbouquet pearl..tapi tengok tutorial die kena buat dalam 600++ pearl untuk dapatkan yang betul2 cantik..this will takes time.. so x jadi..

dalam kenangan..so inspirasi untuk next b2b aje la..hihi

google punya google dapat la inspirasi bunga tangan kain stokin plus pearl dari satu blog nie..lepas dah amati betul2 baru yakin sikit nak buat macam mane bunga nie..tapi confirm2 x cantik macam gambar dalam bawah nie..hehe



yang lebih menyenangkan kerja.. aku guna pemegang bunga tangan aku masa tunang hari tu..maseh lagi berkeadaan cantik..so just buat bunga kain stokin nie & masuk2 kan dekat gabus dalam pemegang bunga tu..x de aral next week insyaAllah dah boleh siapkan..hihi

bunga tangan masa tunang..pemegang die aku just recycle utk hb nikah..


Thank you sudi baca =)

11.29.2012

1st Time Keluar dengan Bakal Mak Mertua

As Salam readers,
Boleh tak buat tak nampak counting lagi 22 hari tu?hihi..hari nie releasekan kerisauan nak kawen nie dengan bercerita..last weekend 1st time keluar dengan tunang dengan mak die a.k.a bakal mak mertua..reason mak die ikut sebab nak cari baju kaler biru/baju family untuk majlis resepsi ktorang nanti.. mak die kate aku nie pandai pilih(kembang setaman..)..sebab tu nak ajak aku sama..hihi

Alhamdulillah perkenalan aku dengan tunang selama 5 tahun lebih nie buatkan hubungan aku dengan bakal mak mertua pon semakin selesa..lepas dapat lesen L bulan 12 tahun lepas aku pon dah rajinkan diri melawat rumah diorang..tapi sekarang semakin kerap plak sebab tunang selalu tolong aku buat diy..so pergi rumah die & buat sama2 diy tu..

Destinasi ktorang hari tu ada dua tempat sogo dengan pkns shah alam..selain nak beli baju..sempat jugak beli cadar pengantin dekat sogo..sekarang kan tengah sale gila2 harus la grab peluang nie =) ..hari sabtu lepas tersangat la ramai orang dekat area sogo dengan jalan tar tu..so x jadi nak beli baju dekat area situ..sebab risau mak die penat bersesak..so aku cadangkan pergi pkns..sebab sebelum nie pon mak die pernah pegi sana & kata baju cantik2 jugak dekat sane..

jalan punya jalan..pusing punya pusing..jumpa la jugak jubah kaler biru yang mak die berkenan..baru tahu tunang aku cerewet ikut sape..hihi..sori makcik..lepas tu mak die ajak makan..mak die ajak makan kfc..tapi aku macam berat hati sebab macam dah bosan..nampak kyros kebab terus aku ajak pegi sana..aku yakin nak ajak makan sana sebab kebab & inti die rasa macam burger biasa jugak kan..ingat mak die boleh terima..tengok2 x berapa makan pon..tunang aku pon duk kacau2 aku siap kata aiyok..mak lapar..saje je kan..

bab yang kelakar bila masa nak lintas jalan dekat pkns tu..aku dah terbiasa pegang baju tunang bila nak melintas..so masa melintas tu aku tertinggal bakal mak mertua dekat belakang plak..habis kena tegur..tunang aku cakap nape tinggal mak..sorry terlupa sangat..sepanjang perjalanan aku banyak berjalan dengan mak die sebab tunang aku nie jalan laju..

lepas dah jalan2 shopping semua, mak die ajak p rumah abang tunang dekat shah alam..tengok2 abang tunang nak pegi kenduri pulak so cancel..tanya pulak kakak die yang duduk area ampang ada rumah tak..pon x de jugak so akhirnya balik rumah tgk cite mariam kg.Putat lakonan haniz zalikha..hhii..so far so good la jalan dengan bakal mil..die ok aje..

Thanks sudi baca =)
 

11.21.2012

Checklist 30 hari..dup dap2x

As Salam,

Ini mungkin last checklist..yang merah2 tu dalam masa sebulan nie la kena siapkan laju2..naseb baek dah tinggal minor thing dah..hehe..ex b2b yang berpengalaman boleh jugak bagi pendapat ye if kena tambah pape untuk checklist nie..last but least tolong doakan sama2 ye readers semua majlis sy nie berjalan lancar semuanya..Insya Allah =)



---> DONE - siap buat/siap beli/siap appointment
       Pending - x siap/x beli/x plan lagi
 
       In Progress - dalam proses disiapkan oleh vendor/dlm proses pnyediaan 
       Others: dah decide

Tarikh
 Nikah : 21 Disember 2012
Reseps : 23 Disember 2012
Bertandang : Majlis Kesyukuran sahaja 

Tempat
 Nikah: Rumah, Taiping
Resepsi: Dewan Majlis Perbandaran Taiping

Masa 
Nikah: Lepas Isyak atau lepas asar
Resepsi: 11am – 4.30pm (Sanding pukul 12.30 tengah hari)

Warna tema
Nikah : white + cream + peace + maroon
Resepsi : pink + blue + cream

Jurunikah/Pembaca Doa/Saksi 
Jurunikah – 
 Settlekan dokumen2 then lagi sebulan nak kawen baru booked jurunikah
Saksi – Pending
Pembaca doa semasa Resepsi
 
Kursus kahwin & dokumen penting 

Duit hantaran: Dah tunjuk dekat ayah dah cukup =) DONE
 Mas kahwin:
 DONE
 Kursus kahwin (Perempuan) : 
DONE
 Kursus kahwin (Lelaki)     : 
DONE
 HIV test : 15 Oct 2012 
DONE 
 Borang nikah :
 DONE
 Borang Tok Kadi:
 Pending
 Surat Akaun Bujang (Perempuan): 
DONE
Surat Akaun Bujang (Lelaki) : 
DONE
Borang Kebenaran Nikah: 
DONE
Salinan IC Wali: 
DONE

Jumlah tetamu
 Nikah    : Keluarga terdekat, rakan-rakan, jiran-jiran, bakal keluarga (max 150)
-Resepsi : Anggaran 1000++ tetamu

Jamuan
Nikah : Masak sendiri.
Resepsi : Catering abang tunang

Menu
Nikah:  
In Progress
Resepsi : nasi minyak/nasi putih
daging masak hitam
ayam masak merah
gulai dalca ayam
acar rampai/jelatah
buah tembikai
air
lauk special untuk pengantin
 Bubur kacang

Kanopi
Nikah: Kena sewa 2,3
Resepsi : x perlu. Buat dekat dewan
Rewang : x perlu. Rewang dalam rumah

Kek kahwin
Resepsi: kakak pihak lelaki task

Kad jemputan
Nikah: Jemput mulut. Jiran + family Perempuan + family lelaki + kawan rapat
Resepsi      : Kad kahwin Impianku, Pertama kompleks, 
DONE

Senarai tetamu
Nikah : 
DONE
Resepsi: 
DONE

Mekap
Nikah: Nieda Butik Pengantin

 Resepsi: Nieda Butik Pengantin

Henna artist
Nikah : Nieda Butik Pengantin

Tema pelamin dan hiasan
 Nikah : Nieda Butik Pengantin
Resepsi: Moden kontemporari.. Nieda Butik Pengantin

Persalinan pengantin
Nikah : 1 persalinan (
DONE)
 Resepsi: 1 persalinan
 ourdoor :  Baju resepsi 
Wedding Outfits
Nikah – Her: Jubah Dress (DONE)
Him: Baju Melayu + sampin (
DONE)
Resepsi – Her & Him: Nieda Butik Pengantin
Tudung nikah– shawl/awning lembut 
Pending
Tudung resepsi– shawl/awning lembut 
DONE
Veil nikah: diy
DONE
Veil resepsi: Nieda Butik Pengantin
Shoe – Her & Him: Nieda Butik Pengantin
Accessories - Her & Him: Nieda Butik Pengantin

Pengapit / dayang
 Nikah: adik beradik perempuan + member yg sudi datang
 Resepsi:  adik perempuan

Family attire
Nikah : Bebas or cream
 Resepsi : family Perempuan: pink (
DONE)
family lelaki: biru

Pengapit attire
In Progress 

Hantaran for her:
sirih junjung Pending
perfume (
DONE)
kasut & handbag (
DONE)
telekung
 Pending (beli weekend nie)
makanan 
Pending

Hantaran for him:
Tepak sirih 
Pending
perfume (
DONE)
kasut (
DONE)
jam tangan (
DONE)
sejadah (
DONE)
belt & dompet (
DONE)
makanan 
Pending

Hiasan hantaran
 for her : planning for diy
 for him : planning for diy

Cincin & Gelang Utk Nikah
for her : gelang (DONE)
for him : cincin (
DONE)

Official photographer (OP)
 Nikah : Badpawana
Resepsi: Badpawana

Official Videographer (OV)
Nikah: planning record sendiri
 Resepsi : planning record sendiri 

Doorgift
Nikah:  Upah tok kadi dan saksi, mathurat – 
DONE 
Resepsi : Kotak doorgift for guest: (
DONE)
Kotak doorgift for VIP: 
DONE 
VIP (sedara mara, close friend): Kalendar kenangan dari Reemdoorgift -
DONE but returned to vendor ada error siket + bunga telor + cupcakes + agar-agar
Dewasa = cup cake & agar-agar merah -mak buat
 
    Kid= sweets, snacks

Bunga pahar
 Resepsi: 50 pieces for him – (
DONE) + 50 pieces for him – DONE, x cukup beli

Handbouquet
Nikah: fresh flower white or pink kaler or diy
Resepsi: hopefully vendor provide. Need to confirm this.
 

Hiburan
PA system : Dah booked orang kg.
Text Ucapan Dj: 
Pending (setelkan masa cuti seminggu sebelum majlis)
List lagu sepanjang majlis: In Progress 50% DONE

Hal lain-lain/ DIY stuff
 Penunjuk arah: planning for diy & printed by adeq
Bunting dan banner:  planning for diy & printed by adeq 

Guestbook: planning for diy or beli siap
Photo canvas : planning for diy & printed by adeq
Welcome signage : planning for diy & printed by adeq
 Bunga Manggar : planning for diy or beli siap
 Corsage : 
DONE
Centerpiece: Planning diy paper flowers in the tin can 
In Progress + bunga kertas crepe almost 50% DONE
Design Sticker/Monogram:  (
DONE)

Penginapan
Pengantin:  rumah
Family lelaki : rumah sedara pihak lelaki @taiping

Bilik Pengantin
Katil – Pakai sedia ada (DONE)
Decoration – diy gotong royong family

Tambahan
Kos pengangkutan : 
Pending
Spa  : last facial & treading this Friday =)
Dental : 
Pending

 --> nie pulak update list projek diy dari entry sebelum nie..terbaekk banyak kaler merah..huhu

List Incoming Projek DIY

1) Fabric Flower untuk doorgift – x perlu
2) Hiasan Dulang Hantaran - in progress 50% DONE
3) Kad Kawen Simple + Sweet – just beli ready made design DONE
4) Centerpiece – in progress 50% DONE
5) Guest Book -  in progress 70% DONE
6) Bunga telor - DONE
7) Tanda Arah – Pending 
8) Bunga Penanggah/Button - DONE
9) Design Monogram - DONE
10) Design Rubber Stamp – DONE
11) Mini Pelamin Nikah (Projek bersama family) – vendor Nieda Butik Pengantin DONE
12) Thank You Tag – design sama dengan monogram DONE
13) Design Banner/Bunting –  DONE
14) Photobooth/ Guestbook Corner -  Pending
15) Fabric Flower untuk Baju Nikah – x perlu
16) Handbouquet Comel -  Pending
17) Veil – DONE
18) Fabric Flower Ring -  in progress 50% DONE
19) Wedding Planner Book - DONE
20) Hiasan Bilik Pengantin (Projek Bersama Family) -  vendor Nieda Butik Pengantin DONE

P/s: Jangan lupa doa untuk Bumi Palestin =) 

11.20.2012

Review Kad Kahwin Sy..

As Salam readers,

Kad Kawen dah siap lama tapi nak tunggu sebulan sebelum kawen jugak untuk review dekat sini..senang boleh terus jemput readers terus.hihi..sebelum nie verangan nak design sendiri kad kawen..tapi plan nie x jadi sebab dalam masa yang sama jugak teringin jugak nak kad kawen style lama yang jenis keras, ada coily2 tmbul & ade inlay..tapi kalau dulu kertas kad kawen jenis nie ada wangi2 tapi aku punya x de la..hihi..

Sebelum nie pernah post entry pesal kena tipuu dengan satu vendor kad kawen nie dekat pameran kawen..sampai kesudah senyap je..burn duit deposit rm50..ada buat entry hari tu..tapi menda x best malas nak diungkit2..so dengan hati yang pasrah ktorang cari vendor kad kawen yang baru area kl je.. dekat dengan tempat kerja jugak..

Asalnya nak kad kawen kaler putih silver..dah siap bayar deposit..design map, details kad pon dah siap semua tinggal cetak je..tup2 vendor kad kawen aku nie baru perasan yang kad kawen warna yang kitorang nak tu x cukup..kad yang ktorang tempah nie jenis readymade..cuma inlay(bahagian dalam) die print & lekatkan dekat kad yang sedia ada tu..so ktorang tukar kaler krim plak..naseb baek hasilnya cantik..tros dh x sdey2..

Vendor nie sebenarnya sangat senang berurusan..sebab bila dah ada map, details majlis, semua urusan jadi cepat lepas tu.. yang paling best kad nya pon siap on time..rasenya kad aku siap dalam masa 2 minggu je..semalam teman membe tempah kad kawen dekat situ jugak..walaupun tempah hujung2 tahun masih jugak bole siap x sampai sebulan..tapi agaknya sebab kad kitorang yang ready made punya agaknya..

Ok details my kad kawen adalah seperti berikut:
nama kedai: Amazon Future Corp Sdn. Bhd
lokasi kedai : Pertama Kompleks (dalam level 2 or 1)
email: amzpertama@yahoo.com
harga kad: Rm0.45 

aku & pasangan sangat berpuas hati sebab nak dapatkan kad yang macam kitorang nak tu boleh kena sampai rm0.80 ke rm1.00++ untuk satu kad taw..tapi beli dekat amazon nie berbaloi2 hanya rm0.45 untuk satu kad & kami tempah x sampai 1000 kad harga masih murah =)

ok last but not least nak tempek kad kawen aku yang simple yet nice..

mungkin jugak murah sebab x tempek nama pengantin depan kad..design simple tp ada kilat siket dengan timbul2..

 kalau korang perasan ada 2 nama parents dalam kad nie..memang kitorang plan nak buat satu kenduri je..yang belah laki hanya kenduri kesyukuran/doa selamat in Shaa Allah..

suka map die jelas & terang..


Niat hati memang nak sangat jemput readers semua ke majlis perkahwinan aku nie..so lepas nie nak buat entry melekat plak la untuk jemput k..yang nak kad tu siap sedia taip alamat nanti syaz postkan..In Shaa Allah =)

Thank you sudi baca =)

p/s: Jangan lupa doa untuk bumi Palestin k...


11.19.2012

Design Bunting Simple2

As Salam readers,

Serious cakap sekarang macam mood bermalas2-malasan..agaknya sama tak apa yang aku rasa sekarang macam exb2b yang lain?tinggal sebulan lagi wooo..Alhamdulillah progress masih berjalan..tapi nak menghupdet blog kawen nie rasa malas semacam..tapi bila difikirkan kalau x update sekarang bila plak nak update kan? kate blog wedding prep..hihi

last week datang mood nak design bunting..plan asal nak letak gambar pengantin..means piccy aku dengan tunang..tapi tunggu gambar x dapat2 dari softcopy adeq..maybe die tengah bz nak final sem..bila dah x dpt gambar yg dirasakan paling cun melecun tu tros mood pasrah..x de gambar pon ok kan =)

simple bunting..

Nak cari idea buat bunting nie x de la rumit sangat..sebab guna template buat tq tag hari tu..guna item2 yang dah sedia ada dalam pc je.. pilihan warna plak Alhamdulillah niat nak tema kaler navy blue pink macam hampir terlaksana..(vendor boleh buat pelamin & deco dewan kaler nie)..sebab tu la dengan beraninya buat bunting kaler nie jugak..

Dah survey2 tempat order bunting..nanti akan hantar design nie untuk dijadikan bunting..Inn Shaa Allah tempat yang sama dengan tempat buat custom rubber stamp..dekat situ agak murah jugak harga bunting rm35 siap 3,4 hari =)

p/s: next..design untuk tanda arah ke majlis perkahwinan pulak ..doakan dipermudahkan urusan sy & pasangan..

11.07.2012

New Vendor last2 minit: Nieda Butik Pengantin

As Salam,

Wedding Outfits
Resepsi – Her & Him: Sazlees Bridal Gallery  Nieda Butik Pengantin
Veil Sanding: Sazlees Bridal Gallery  Nieda Butik Pengantin
Shoe – Her: Sazlees Bridal Gallery  Nieda Butik Pengantin
Accessories - Her & Him: Sazlees Bridal Gallery
  Nieda Butik Pengantin

Bilik Pengantin
Decoration – diy gotong royong family Nieda Butik Pengantin

Handbouquet
Resepsi: hopefully vendor provide. Need to confirm this.Nieda Butik Pengantin (fresh flower)

Dekorasi Dewan
Pelamin, alas meja, hiasan meja beradab, red carpet..dll

 Mekap
Nikah: DONE booking MUA masa tunang
Nieda Butik Pengantin
 Resepsi: Sazlees Bridal Gallery
Nieda Butik Pengantin
 
Henna artist
Nikah : Buat dekat kg
Nieda Butik Pengantin

"--------------------------------------------------------------"

Seperti yang list out dekat atas.. ye memang aku dah tukar vendor untuk majlis resepsi..kejadian berlaku masa kitorang balik sehari awal sebelum esoknya hari raya haji..rasa pernah cerita dekat entry sebelum ni yang asalnya planning nak cari mini pelamin untuk nikah..tup2 bila diorang list kan servis2 yang diorang tawarkan terus teruja & tukar vendor..mana x teruja macam cover almost semua hal..x de la pening2 nak cari servis make up, henna & dll..

b2b lain dekat luar sana jangan jadi macam kitorang even pakej nie berbaloi2 tetapi tetap terasa rugi dengan deposit yang dah bayar dekat vendor sebelum nie..tapi sebenarnya bila dah decide vendor sebelum nie terasa ada part yang kurang berpuas hati jugak..tu la online survey lagi..sepatutnya kena banyak tanya & turun padang melawat semua butik dekat taiping nie baru puas hati kan =)

Then ada 2 big thing x jadi nak diy, mini pelamin nikah & hiasan bilik pengantin..just sumbang kan idea maybe..plan asal nak berkolaborasi dengan adik yg study interior designer...masa nie la nak praktikkan ilmu & bakat yg die ada kan? then tahun nie tahun akhir die study..lepas tu susah benar nak kontek budak sorang nie asyik bz memanjang so aku risau akan jadi super duper kelam kabut nanti..so aku dengan tunang decide suruh vendor je la buat..

Nieda Butik Pengantin nie bagus jugak sebab die kate if ada idea nak buat design macam mana just tunjukkan gambar tu dekat diorang..part nie kena discuss dengan adeq & family..then diorang akan cuba sebaik mungkin untuk merealisasikan impian kite tu.. satu hal lagi w'pun decoration diorang simple tapi  nampak sweet & up to date lagi ada pom pom flowers, wheel paper decorations, dengan tanglung comel..so conclusion nye aku suke3x vendor nie ..mintak2 la pelamin i comels jugak nnt =)..hihi

latest pelamin by Nieda Butik Pengantin..simple yet sweet..

Jom terjah fb Butik nie untuk layan gambar2 lain : Nieda Butik Pengantin Nieda

p/s: rasa bersalah jugak dengan vendor lama sebab x jadi amik dengan diorang..tp kire x de rezeki je la kan..

Thanks sudi baca...

11.02.2012

Custom Rubber Stamp Siap! suke2x..

As Salam,

Petang jumaat yg mulia nie nak update entry laju2 tentang rubber stamp kesinambungan dr entry sebelum nie..sebenarnya dari kelmarin dah siap..siap2 tros excited cop sampul kad kawen malam tu jugak..sampai siap 300 dalam masa satu malam..semangat dak.. so petang nie nak share hasil akhirnya..hihi

nie la hasil rubber stamp gue..
 Harga rubber stamp nie rm12 tapi x dapat ink cop tu taw..aku beli dekat KK je tempat cop tu dengan harga rm4.50..so total up around rm16.50

p/s: aktivity sekarang tngh pening2 lalat cari idea nak deco dulang hantaran..cukup seminggu dr hari isnin duk menapak dekat jalan tar tu..hihi

10.31.2012

Simple Design Custom Rubber Stamp..

As Salam readers,


10) Design Rubber Stamp – x perlu  DONE (sudah bertukar status, list ke10 dalam list planning diy)


Tengah hari nie nak review pesal design custom rubber stamp aku..sebelum nie memang pernah terfikir nak buat tapi ada sedikit rasa malas untuk mendesign & menapak dekat kedai bawah rumah je buatkan aku rasa macam tak perlu je nak adakan satu..

Tapi kelmarin bila tengok tunang tulis nama jemputan atas kad kawen then masukkan dalam sampul kad kawen ktorang yang kosong x ada nama pengantin risau jugak..takut dihujung2 tahun nie banyak kenduri then campur2 kad dah x tawu mana satu kad daripada ktorang..

so semalam tros laju2 cari frame comel & buat tulisan simple..yang penting dekat sampul ada nama ktorang dngan date kawen..so x de la confuse2 dengan kad dari orang lain..Sebelum aku taip entry nie sempat lagi cari2 entry pesal cop mohor nie..ramai jugak b2b or ex b2b lain yang buat jugak..diorang punya lagi gempak siap curly2 habis..i punya simple aje =)

Nie antara entry b2b or ex b2b yang ada cop mohor masing2..sebenarnya ramai lagi dekat luar sana..cer korang google..

Entry1: http://k3hidupanlif3.blogspot.com/2011/11/persediaan-kawen-design-rubber-stamp.html
Entry2: http://squarecutring.blogspot.com/2011/01/rubberstamp-yang-berguna.html
Entry 3: http://asfizashary.blogspot.com/2012/07/cop-cop.html
Entry4: http://sepetgurl.blogspot.com/2012/02/diy-2-rubber-stamp-pelbagai-guna.html

last but not least..nie la die design cop mohor aku..insyaAllah if x de aral petang nie dah boleh collect dengan bayaran hanya rm12..alamat kedai: deret kedai dekat pantai dalam bawah dekat2 area ktm Pantai Dalam

kire cop mohor aku nie x boleh guna untuk event lain la sebab dah letak date..tp ok la kenangan sampai bila2..insyaAllah
Thank you sudi baca =)

10.30.2012

It's Confirmed! Pink Masam for Resepsi!

As Salam readers,

Alhamdulillah..dah lama nak update /kemaskini blog nie..semalam baru berjaya..x de la kemaskini sangat tapi cukup la memudahkan readers semua menjelajah blog kawen aku yang biase2 nie..kalau perasan aku dah create page diy, checklist dengan eday aku dekat bahagian atas blog nie..so kalau ada masa sudi2 kan la jenguk page2 tu ye =)

ok balik cuti hari raya haji tu Alhamdulillah borang permohonan nikah dah hantar ke pejabat agama..Pejabat agama Taiping tu x de la proses laju2 macam dekat kl nie..sehari je dah siap dapat kebenaran nikah lelaki hari tu..insyaAllah tengah bulan 11 nie baru boleh dapatkan borang 17(nama borang ikut negeri) yang akan dihantar kembali kepada tok kadi..Tok imam/kadi nie cakap x payah risau sangat pesal date..insyaAllah ada je..if ramai sama date kena nikah beramai2 la..dah pasrah dh awal2 if x dapat nak nikah dekat rumah..yg penting nikah kan?hihi..Nanti dah setel semua sampai dah hantar borang 17 tu insyaAllah aku akan update entry full cerita tentang legal documents b2b perak nie k..

Lastly major changes happen tibe2..ktorang dah tukar mak andam/vendor butik pengantin!..mula2 niat hati nak survey harga mini pelamin..lepas tu akak yang entertain ktorang tu tros listingkan semua servis2 yang diorang boleh tawarkan untuk resepsi dekat dewan..full package termasuk alas meja, sarung kerusi semua tu..bila dah total up semua x sangka harganya ternyata jauh lebih murah & save dari vendor lama..lagipon aku dah berkenan dengan baju dekat kedai tu..so apa lagi..tros cancel dengan vendor lama..berlaku sedikit kerugian la dekat deposit yang dah bayar awal tahun hari tu..

Uihh ingat nak buat entry WW tadi..tengok2 tertaip panjang lebar plak..sebenarnya nak share kaler baju untuk resepsi nanti..siap dah test baju hari tu..tunang pon berkenan dengan baju tu..so aku tros on je la..kaler pink masam..kaler yang aku beriya suruh orang sekeliling yang bakal nak kawen pakai & pilih tema kaler nie..tengok2 akuyang tak terfikir untuk pilih kaler nie yang pakai..hihihi..


if nak gabung dengan biru..navy blue la cantik kn?


Thank you sudi baca =)


10.24.2012

Dugaan ke Arah Majlis Kami Kebelakangan ini..


As Salam readers,

Aku nie kejap timbul kejap tenggelam kan?hihi biasa la kalau tengah prep wedding x best..macam2 dugaan kadang2 rasa malas je nak bukak blog prep kawen aku nie..tp prep kawen still on..insyaAllah, Allah akan membantu hambanya yang berdoa & berusaha kan?hihi..

Sebenarnya dugaan2 nie x de la besar sangat & x perlu la nak difiikirkan sangat..tapi dekat entry nie aku nak cerita jugak as panduan readers2 yang bakal mendirikan rumahtangga..

Dugaan 1: Doorgift salah print

Huhuu..sepatutnya awal bulan nie dah siap dah vvip doorgift aku..memang hepi gila2 la bila tunang dah tolong amikkan dekat Gombak tu..tup2 time nak tengok2 doorgift tu tengok2 diorang print date nikah instead of date resepsi dekat doorgift resepsi..ktorang tempah doorgift mathurat untuk nikah(print date nikah) & doorgift untuk resepsi(date resepsi)..tapi both print date nikah..

Kalau date nikah tu memang dah confirm x pe la mungkin leh consider..tapi disebabkan borang nikah baru nak hantar sehari sebelum raya haji nie..takut x dapat date nikah yang ktorang nak tu..bulan doblas kan ramai kawin..ktorang dah prepare mental dah x dapat 21 dis, 22 dis pon ok..pape pon sebelum 23 dis (date resepsi)..kena tampal la date baru dekat doorgift nikah if berubah..

Sebelum dapat reprint date dekat doorgift tu macam bertekak jugak la dengan vendor doorgift aku tu..tp banyak kriteria menyebelahi kami..so dapat jugak reprint..hihi..date hantar untuk reprint tu dalam 11 hb hari tu..dalam 3 minggu insyaAllah siap la..hehe..so yang planning nak buat doorgift ada nama & date tu better confirmkan btol2 dengan vendor k..jangan tersilap macam ktorang plak..huhu

doorgift aku sebijik macam nie..haha..ok la buat kenangan untuk kawan2..vendor ok je sebenarrnya..nnt insyaAllah dah siap nanti akan direview =)

Dugaan 2: Planning buat satu kenduri tapi saudara mara belah laki ramai x dapat datang  = ‘(

Nie berita yang super duper sedih buat aku..berkali2 cuba positifkan diri & InsyaAllah lama2 nanti ok la.. aku nie bukan jenis berdendam pon..hehe..nak dijadikan cerita date resepsi aku nanti sama dengan date bertandang salah sorang anak buah tunang aku dekat Johor..

So ramai adik beradik tunang aku nak pergi menghantar dekat johor tu..so tinggal la beberapa kerat je yang akan datang kenduri resepsi aku nanti..ingat ke ada separuh pergi sana & separuh datang resepsi aku dekat taiping tu..tengok2 sorang2 kata x datang sebab nak pergi johor..

Tunang aku memang dah pasrah habis..aku lagi la sedih sebab berangan2 nak buat dekat dewan sebab nak buat satu kenduri je..x percaya tengok nanti aku punya kad ada print nama kedua2 parents taw..x pernah orang buat..aku buat dulu..tapi x pe la yang penting bakal mak mertua & kakak, abang satu ayah satu mak ada..hehe..

Suggestion aku untuk kes macam nie better la confirmkan date tu btol2 dengan saudara mara takut clash macam nie & beralah la kalau perlu..aku cerita nie buat panduan korang jugak..jangan nnt jadi kes macam aku..sedih x hengat wei..dah la majlis x sampai 2 bulan je lagi..

Tq sudi baca =)