7.17.2012

Baju nikah dah siap!

As Salam,

Ada banyak lagik masa sebelum nak habis time opis..tapi serius! de mood nak buat keje..lagik tengah sedih jugak sebab buku pinky wedding planner aku ntah ke mana..totally loss memory dekat mana misplace..harap lepas nie akan ketemu..huhu..hari ahad lepas aku dngn tunang menapak lagik dekat bangunan PKNS shah alam.. 2 minggu lepas dah menapak tapi baju nikah lelaki x siap lagik..huhu

Sebenarnya minggu lepas lagik dah testing baju..hehe..aku puas hati jugak dengan baju nikah aku..seperti yang aku idam2 kan..hehe..tapi slack siket buat zip belakang..tangan plak buat yang style ketat tu ..so x boleh nak zip kan baju tu sendiri..nanti time majlis kena mintak tolong sape2 la tolong..hehe..

Tapi kesian plak dekat baju nikah laki.. plan asal nak buat baju melayu biasa je..ntah macam mana jadi baju melayu yang macam raihan tu..ada butang dekat bahagian tengah..dah le masa tunang aku testing baju tu..butang pon x jahit lagik..gila melampau kan..naseb baek makcik tu dapat jahit butang tu petang tu jugak & ktorang dapat amek baju nikah ktorang hari yang sama..

Moral of the story..nak tempah baju kawen..laki & pompuan kena la tempah dekat tempat yang tailor tu boleh jahit dua2 sekali..macam kes ktorang, makcik tu jahit sendiri baju nikah perempuan..yang lelaki punya hantar ke tailor laen..sebab tu macam2 masalah happen..huhu..naseb baek at last bile tunang aku try baju melayu raihan tu dengan sampin nampak ok jugak =)

Aku x sempat nak capture pict gambar baju nikah aku tu tapi almost macam baju dekat bawah nie.. cuma yang beza lace dengan kain satin tu dijahit sekali..x de asing2..piccy credit to Dedagu cantik!

material kain satin aku kurang keras..so ilusi kembang macam dalam gambar nie x nampak sangat..

Alhamdulillah ilusi berkilat kain satin x nampak sangat sebab makcik yang jahit baju nikah aku nie suggestkan aku jahit terbalik kain tu..pelik kan..tapi hasilnya mengkagumkan..hehe..siap yang lelaki punya baju pon kena jahit terbalik..erm sape2 nak tawu aku jahit kat mane & harga berapa, juz email dekat: syazlinakhairuddin@gmail.com

p/s: no more 'kawan sy' ..sekarang 'tunang sy'..hehe

7.06.2012

Mini Chocolate Bar sebagai Doorgift =)

As Salam,

Bila bosan2 or jammed otak untuk buat kerja opis, aku suka sangat m'survey doorgift, tgk2 patern kad kawen & macam-macam stuff untuk persiapan kawen aku yang dh x sampai 6 bulan lagik..so semalam..jalan punya jalan blog orang, tengok website macam2 terfikir idea nak buat customize mini choc bar untuk doorgift budak kecik..kalau x jadi boleh jadikan sebagai hiasan/bagi orang yang sudi sign guestbook aku nanti..


Aku suka sangat2 item customized ada nama untuk wedding aku nanti..kalau boleh nak ada kotak doorgift yang tulis nama..tapi agak mahal kan..x mampu den..hehe..yang termampu hanya lah buat diy sticker or tq tag letak nama sendiri..kira ok la kan..idea terbaru nak letak nama dekat mini choc bar..hehehe..tp nie pon hanya angan2 or impian..tgk la nanti macam mana..if ada bajet lebih boleh la tempah..

Semalam terjumpa satu blog yang buat bisness mini choc bar customizable nie..excited bila terjumpa blog tu..cantik2 design wrapper mini coc bar tu siap sekali dengan choc..tp yang blog nie jual nama item tu 'chunky choc bar' if x silap..nama tuan punya blog Pn. Maisarah..angan2 pon laju jugak mintak quotation harga melalui email..tak sangka cepat sangat Pn. Maisarah reply..lagik excited la aku tanya macam2..Pn. maisarah nie pon mesra orangnya..kira senang nak berurusan la..

Selain 'Chunky Choc Bar' nie ada jugak tempahan sticker,  botol mineral punya wrapper, lollipops, tq tag and macam2 lagik..kalau nak tengok semua item & design2 yang ada boleh la refer blog nie:


harga x mention dalam blog..so boleh emailkan dekat Pn. Maisarah untuk mintak quotation..tapi aku rasa harga yang ditawarkan agak berpatutan & x mahal sangat.. Aku terfikir2 jugak nak order dengan Pn. Mai..tapi kena dahulukan perkara2 yang penting dulu then lepas tu baru boleh decide..lagi pon Pn.Mai sendiri cakap kalau nak order better dalam bulan 10..majlis pon lambat lagi kan =)

one of the produk ohmaiwedding..
Kepada yang rajen boleh je kalau nak diy mini choc bar nie..taip je "free printable mini choc bar" keluar la template2 yang comel2..tapi sekali lagi diingatkan kena rajen k..sebab banyak keje nak kena buat..dari m'design, print, gunting, gam2 lagik..hehe


7.02.2012

Secara Tak Sengaja terrbooking Kad Kahwin

As Salam,

Semalam buat pertama kalinya baru semangat nak menapak dekat pameran kawen..mungkin sebab tinggal lagi x sampai 6 bulan dah gelabah x tentu fasal..hihi..semalam saje la jalan2 pameran perkahwinan dekat wangsa walk..konon2 nak cari idea untuk diy kad kawen..

Survey punya survey terjadilah rambang mata pulak..ye lah..banyak promosi semalam..contohnya pomosi dari kad kawen seribu rm699 boleh dapat 8 item.. 8 item tu termasuklah guestbook (simple), kotak doorgift, dari 1000 pieces kad kawen, 100 drpdnya jadi hardcover utk VIP, 2 bunting, tq tag (non customizable), 50 kotak doorgift vip and lastly sampul ada cetak nama..best x..mmg pakej yang lengkap kan..

Tapi bila jalan ke depan ada pulak dapat free honeymoon, free shooting untuk gambar bunting dekat studio..pakej nie dapat dari Q-Event..menarek kan..kad kawen plak yang ada coily2 timbul yang mmg nampak exclusive..kalau beli dekat kedai dah x dapat harga promosi tu..semua kedai pon guna pendekatan yang sama..kena booked dekat situ & hari tu jugak..klu hari laen x dapat..

Sebab tertarek dengan pakej dari Q-Event nie..ktorang pon akhirnya terbooked untuk yang harga kad sekian2..kalau seribu mahal la jugak..tapi harga tu bukan semata-mata kad saje..pakej harga tu dapat sekali:

1. Free photoshoot dekat studio untuk 2 bunting
2. Free 2 bunting saiz 2kaki x 5kaki
3. Free 500 doorgift (kecik je..kena tukar idea untuk barang doorgift)
4. Free Inlay kad (helaian dalam)

Free honeymoon x dapat sebab kitorang mintak discount 9 sen dari harga sebenar kad tu..doorgift pn dari 1k jadi 500 je..Abang yg treat kitorang pon pening kepala nak calculate..siap kate kitorang la yang first boleh tawar2 plak..hehe..selain kad kawen diorang nie kreatif jugak dalam pembikinan video kawen..Tapi nak hire diorang untuk videography mahal kot sebab cost transport..hihi

Ktorang booked rm50 je..kalau cancel kire burn la deposit tu..tapi kitorang mmg dah tertarek sangat dengan pattern kad kawen yang sangat elegent kaler putih tu..kalau jadi beli kad kawen dari diorang nie..terkubur la harapan nak diy kad kawen sendiri..haha..bukan apa kalau boleh nak siapkan kad tu dalam 2 bulan sebelum majlis..time tu adeq aku yang aku nak mintak tolong design & print tu takut die bz final exam je plak..bulan 12 baru die cuti..

kad lebih kurang macam nie la..simple & elegant..ada timbul2..

Tapi aku rase macam nak kena buat back up je..mana tawu last2 minit x jadi nak buat dengan diorang  so ada 2nd option lagi untuk diy sendiri..so mase2 lapang mungkin aku troskan aktiviti mendesign..hehe

ok yang nak survey kad kawen or tengok kualiti videography company diorang nie..boleh refer link2 dekat bawah nie ..


current task for ma wedding: kembali m'gulung untuk bunga telur kaler biru..kaler cream dah siap =)

p/s: Baju nikah dah siap..tinggal baju 'kawan sy' je x siap lagi..InsyaAllah dis weekend boleh amek..hopefully baju tu cantik dengan aku..


6.20.2012

Review Majlis Resepsi K.Nini

As Salam,


Hari nie review majlis resepsi bekas member opis yang sangat meriah, almost perfect, gorgeous & aku sebagai tetamu tersangat la puas hati. Puas hati dapat makan makanan yang sedap2..dapat bergambar dekat banyak sudut termasuk entrance, mini pelamin, candy buffet & pelamin pengantin yg sangat cantik..Tapi yang paling penting aku tumpang gembira di hari bahagia k.Nini =)

Inilah pasangan yang dirai..Congratz..both looks gorgeous!
hasil diy..sweet jer

Tengok la bukan main ktorang bgambar dengan prop..sampai 'lo ve' jadik 've lo'..hehe



Kenduri nie dekat Banting selangor..Ktorang berempat, aku, shikin, janna, sal pergi sabtu lepas, 16 June 2012.. dua orang lagik member k.kerol dengan k.ecah..pergi lebih awal sebab nak tengok upacara berinai dengan akad nikah..Dari KL walaupun terikut jalan jauh boleh sampai dalam sejam lebih je..so kire x de la jauh sangat..Tema majlis, biru, purple, pink..gabungan kaler terang yang sangat gorgeous..kaler scallop, kek, pelamin and mini pelamin perfectly match to each other mungkin sebab dari vendor yang sama..

Kek ikut tema yg cantik!

Perfectly arrange..tengok vip punya doorgift..besar..

mini pelamin yang sweet giler!

terkebil2 mata bila menapak dekat kenduri tu sebab dah terpaku dengan khemah kenduri yang boleh kira lebih dari sepuluh..khemah pulak jenis arabic yang boleh buat 4 meja bulat...so korang kira la sendiri berapa meja makan tetamu..khemah pulak susun sebaris..nampak agak sayup pelamin..nun hujung di sana..tapi pengantin kan femes plus gorgeous hari tu..jauh mana pon time pengantin bersanding penuh jugak orang dekat khemah pelamin..

Makanan yang dijamu kepada tetamu tersangatla banyak..main menu ada lauk ayam pedas, daging masak hitam and lain2..tapi ada tambahan ikan bentuk fillet masak 3 rasa..x pernah jumpe nie..kira jakun jugak la..side dishes ada jeli kelapa, puding karamel,cendol, biskut & kek hidang atas meja, ice cream pon ada..ice cream tu yang macam jual dekat mall harga seringgit..ada 2x jugak aku rembat ais krim tu..hihi

Guestbook + candy buffet corner..

Sebelum balik sempat lg makan ice cream & bergambar depan bunting..

Doorgift cookies..perasan x sticker comel tu?
Aku dengan 4 sekawan pergi time resepsi..k.kerol kate dua event sebelum nie..malam berinai dengan akad nikah dah sangat meriah..K.nini  bertuah sebab disebalik usaha2 diy, keluar duet semua tu..family jugak banyak support..Alhamdulillah kenduri dah selesai..diharapkan k.nini dengan hubby akan sentiasa berbahagia & cepat2 dapat baby!hehe

p/s: piccy kredit to Cik Janna.. letak watermark sebab nak tutup date dekat gambar..hihi

6.18.2012

Kalendar Countdown Bride to Be

As Salam,

Kesiannya blog kawen i..macam lama je x update..Progress tu ado..tapi masa nak m'update tu x ado..Alhamdulillah dah selamat pusing2 bunga ros crepe paper untuk bunga telur untuk satu warna..sekarang progress dah strat buat bunga telur..sampai hari nie baru dapat 10..Last sabtu aku ada pergi kenduri kawen member yang boleh kata perfect la..memang sangat cantik plus complete..nanti dah collect gambar2 dekat fb tu baru la boleh share2..hihi

Main topic entry kali nie nak cakap pesal countdown lagik..b2b sekalian jangan rasa bosan k bace entry countdown i..untuk mengelak terlepas angka2 penting countdown nie..aku dah buat table countdown dekat word.. Countdown nie aku buat sampai ke tarikh akad nikah aku.. InsyaAllah if x de aral date x berubah..tapi if ada pape masalah countdown automatik akan berubah..

klik untuk lebih jelas
Korang faham kan cara nak baca..tengok dari atas bulan Jun..then tengok date hari nie 18..dapat la tawu tinggal lagik berapa hari nak nikah..hehe..aku dah print satu untuk 'kawan sy'..biar die pon alert dengan majlis perkahwinan kami yang hampir tinggal 6 bulan nie..serius woo..6 bulan sebelum nie macam x terasa pon..

lagik tool untuk buat countdown nie..aku ada buat customized calendar guna publisher..ada ruang untuk conteng2 persiapan yang dah dibuat..dah start buat lama tapi x print2 sampai sekarang..insyaAllah sebelum mencecah lagik 6 bulan aku akan print..

Buat untuk semua bulan untuk tahun nie..
Selain buat printed stuff nie..sekarang giat m'survey..survey harga doorgift la, packaging doorgift la..kad kawen la..tapi semua pon x finalized lagik..so x boleh nak share lagik dekat blog... buat semua nie utk buat aku sedar yang aku x banyak masa dah..harap ada countdown dengan kalendar nie buatkan aku bersemangat untuk teruskan dengan persiapan kawen..InsyaAllah..

p/s: sticker pon dah finalize..design yang macam sebelum nie..tapi tulisan ada yang bertukar =)